Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC polomaketa, rozpětí 1090 mm, konstrukce Z. Raška
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 1090 mm |
Délka | 792 mm |
Hmotnost | 520 g |
Plocha | 24,74 dm2 |
Motor | Speed 400 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Po odchodu šéfkonstruktéra Jaroslava Lonka v roce 1938 se stal hlavním konstruktérem Zlínské letecké a. s. ing. František Pospíšil, jenž rozšířil řadu zlínských letadel o typ Z-XV. Letoun byl navržen jako školní, pokračovací nebo turistický stroj, nevyžadující speciální obsluhy. Měl sloužit i k vojenským účelům, neboť měl velmi krátký start i doběh.
Prototyp, osazený novým motorem TOMA (77 kW), byl zalétnut počátkem roku 1939 ještě bez imatrikulace, druhý už s německou poznávací značkou. Právě vinou okupace zmizel později Zlín-XV v propadlišti dějin.
S přihlédnutím na vkus potenciálních zahraničních zákazníků byl Z-XV navržen jako dolnokřídlý jednoplošník, jehož dělené křídlo i ocasní plochy byly samonosné. Z trupu se sedadly dvoučlenné osádky za sebou byl velmi dobrý výhled. Pevný dvoukolový pečlivě zakapotovaný podvozek byl vybaven olejopneumatickými tlumiči. Konstrukce letounu byla smíšená.
Protože rád stavím česká letadla, vzpomněl jsem si na tento typ, který jsem měl kdysi postavený jako malou maketu na gumový pohon podle plánku Břetislava Semráda, vydaného firmou IPRO. Model při rozpětí pouhých 430 mm létal docela spolehlivě.
Podle podkladů z časopisu Letectví z roku 1939 jsem nakreslil polomaketu na nejběžnější a nejlevnější motor Speed 400 s přímým náhonem. Prototyp modelu je osazen motorem Speed 400/7,2 V, regulátorem JES 110, přijímačem Rex 4 se dvěma servy HS-50 a osmičlánkem NICd 500 mAh. S tímto vybavením létá model osm až deset minut.
Trup má balzové bočnice spojené přepážkami a rozpěrkami. Horní oblá část je vytvarována z polopřepážek a podélníků. Kabina je „zasklena“ Durofolem 0,3.
Ocasní plochy mají obvodové části lamelovány z balzy ve špendlíkové šabloně.Po zaschnutí jsou doplněny podélníky a výztuhy.
Křídlo běžné konstrukce ze žeber a podélníků je třídílné, sestavené v jeden celek až dodatečně. K trupu se připevňuje dvěma bambusovými kolíky v náběžné hraně a polyamidovým šroubem.
Podvozkové nohy jsou z ocelového drátu, kryty noh i kol balzové. Lehká pěnová kola by měla mít průměr 45 až 50.
Celý model je potažen bílým Vliesem, barevné doplňky z tenkého Modelspanu jsou na povrch přilakovány. Pohyblivé části a nápisy jsou naznačeny černou tuší nebo tenkým fixem.
Model má ovládánu směrovku, výškovku a otáčky motoru. Kormidla jsou upevněna na závěsech z tenké izolepy. Táhla zhotovíme z balzy 4x4 polepené papírem, koncovky jsou z hliníkového drátu a zakončené mikrovidličkami. Přijímač a baterie jsou v trupu upevněny suchým zipem, serva jsou přišroubována.
Model je vhodný pro středně pokročilé modeláře a piloty.