Konstrukce | Leopold Walek |
Rozpětí | 1400 mm |
Délka | 1135 mm |
Hmotnost | 1680 g |
Motor | Phasor 30/3 |
Funkce | S, V, K, M |
Víceplošníky jsem stavěl jako dvacetinky na gumový pohon, před stavbou velkého RC modelu mě však brzdila obava z velkého odporu a s ním spojenou potřebou velkého tahu vrtule; velkou vrtuli s elektromotorem zase bylo možné pohánět jen prostřednictvím převodovky, čímž narůstala hmotnost modelu.
Vše se vyřešilo příchodem elektromotorů střídavých. Mohou mít úžasný krouticí moment, takže utáhnou napřímo i velmi těžkou vrtuli.
Má volba padla na belgický cvičný letoun Stampe SV 4, používaný pro výcvik létání a nácvik akrobacie. Měřítko 1:6 bylo zvoleno s ohledem na přepravu modelu, ale i na to, aby jej bylo možné bez větších úpravy stavět i na spalovací motor – nejlépe čtyřdobý ASP FS 52AR.
Pokud stavební výkres zvětšíme v poměru 1,5:1, dostaneme se na rozpětí 2100 mm, tedy na měřítko 1:4. V této velikosti postavil model R. Kraina s motorem Roto 20 a vrtulí 420/160 mm. Při letové hmotnosti 6,5 kg létá jeho model velice realisticky.
Naše modely se liší mírou propracovanosti, jedno však mají společné: vynikající vzhled a majestátní let, vše spojeno se skvělými letovými vlastnosti.
Oba jsme nezávisle na sobě posouvali hlavní podvozek směrem dopředu, protože při maketové poloze se model při přistání převracel na hlavu. R. Kraina má křidélky ovládána obě křídla, na mém modelu jsou jen na křídle spodním. I tak jsou dostatečně ostrá.
Stavba modelu je relativně jednoduchá. Trup je příhradovina ze smrkových lišt 4x4, doplněná několika tvarovými přepážkami a tuhým potahem. Horní i spodní křídla jsou tvarově shodná. Kormidla jsou ta nejjednodušší, jaká lze vymyslet. Náročnost povrchové úpravy pak bude záležet na tom, jaké barevné provedení letounu podle podkladů, které jsou dostupné na internetu, zvolíme. Trochu práce navíc je jen se zhotovením vzpěr a výpletu křídel.
Prototyp modelu je osazen motorem Phasor 30/3 s vrtulí 10/7‘‘ a regulátorem JES 40-3P opto, přijímačem Rex 7 a čtyřmi servy Hitec HS-81. Pohonná baterie sestává z osmi NiCd článků Sanyo 1700 mAh, baterie palubního vybavení ze čtyř NiCd článků 500 mAh. Mechová kola hlavního podvozku mají průměr 85 mm, ostruhové 30 mm.
Sestavení modelu na letišti je otázkou několika málo minut. Pro první lety použijeme osmičlánek z běžných baterií NiCd 1700 mAh. S takovým akumulátorem model létá velmi realisticky a letové časy překračují 8 min. Po podrobném seznámení s modelem můžeme použít desetičlánek NiCd Sanyo 4/5 o kapacitě 1600 mAh bez zřejmé újmy na letovém čase, ale s velmi dynamickým letovým projevem vyšší školy akrobacie.