Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
RC elektrolet, rozpětí 990 mm, konstrukce J. Suchomel
Konstrukce | Jaroslav Suchomel |
Rozpětí | 990 mm |
Délka | 840 mm |
Hmotnost | 500 g |
Motor | Speed 400 |
Převod | 2,33:1 |
Ovládané funkce | S, V, M |
V poslední době se stále více v modelářství používá pěnový polystyren a expandovaný polypropylen. V oblibě jsou samokřídla a různé modely pro létání v halách nebo venku za mírných podmínek. Těch je plné nebe. Proč ale z deskového pěnového polystyrenu nepostavit větší model podobné konstrukce jako při stavbě z balzy
S nápadem na vyzkoušení „velkého“ modelu přišel redakční kolega ing. Michal Černý. Volba po dlouhé diskusi padla na známý americký model Lazy Bee (Líná včela). Zadání bylo jednoduché: Vybavení musí být mezi modeláři běžně používané – motor čtyřstovka s převodovkou, napájení akumulátory o kapacitě 500–600 mAh. Když jsem získal balík deskového polystyrenu Thermoplan tloušťky 4 (stejný jako Potpron), bylo rozhodnuto.
Lazy Bee konstruktéra Andyho Clancyho byla původně navržená na spalovací motor. Klasická balzová konstrukce existovala ve čtyřech variantách: Na dva trupy délky 26“ a 39“ (jen vlastní trup) se stavěla křídla velké hloubky o rozpětí 40“ nebo 48“ (na kratší trup) a 60“ nebo 72“ na delší. Vysoký a objemný trup s velkými balonovými podvozkovými koly působí velmi zajímavě a v letu je model impozantní.
Na naši variantu Lazy Bee je použit extrudovaný polystyren (Potpron atp.) tloušťky 4 s drobnými balzovými doplňky. Potpron se dobře řeže i brousí a je lehký při odpovídající pevnosti. K jeho řezání doporučuji použít velmi ostrý nožík nebo žiletku. Ostří je nutné sklonit tak, aby se netrhala spodní část desky! Dobrý je kruhový nůž Olfa.
K lepení jsem vyzkoušel kontaktní lepidlo UHU-Por a známý Purex. Pro urychlení stavby je možné použít i kyanoakrylátové lepidlo na polystyren.
Trup sestává z bočnic a pásnic z desek Potpronu spojených přepážkami z potpronových pásků. Přepážky T1 a T2 mají příčky nahoře a dole z měkké, lehké balzy 4. Pro podvozek jsou v trupu vodítka z překližky 2. Motorové lože vyřízneme ze středně tvrdé balzy 4.
Podvozek je odpružen. Na prototypu byl pevný, jen se zesílením balzou 4 uvnitř trupu, ale to se neosvědčilo. Kola o průměru 80 jsou od firmy Najman, na našem trhu nejlehčí. Nohy hlavního podvozku jsou z ocelového drátu. Při přistání zajišťuje odpružení podvozku gumová smyčka. Ostruha ze struny 0,8 je osazena kolem Najman o průměru 26.
Ocasní plochy jsou z desky Potpronu. Oba díly výškovkého kormidla jsou spojeny smrkovou lištou. Výškovku ke stabilizátoru připevníme plastovými závěsy nebo izolepou. Plovoucí směrovka je k trupu připevněna plastovými závěsy.
Křídlo má střední část s oboustranným potahem, uši jsou vyříznuty z desky a prohnuty do profilu.Tvar profilu zajišťují žebra K3. Uši jsou ke střední části přilepeny natupo.
Střední část křídla má hlavní nosník z pásku polystyrenu, nahoře je nalepena balzová lišta, dole smrková. Žebra jsou zesílena páskem balzy. Při hloubce křídla 300 se tím získá dostatečná tuhost a tvarová stálost. Náběžná i odtoková lišta jsou balzové.
V prototypu byl použit motor Speed 400 s převodovkou MP Jet 8014 s převodem 2,33:1 a dlouhou kleštinou MP Jet 8043. Doporučuji však převodovku s valivými ložisky MP Jet 8019. Menší valivý odpor se příznivě projeví na letových výkonech a menší spotřebě proudu. Model létá s vrtulí GWS 9/4,7“ nebo GWS 8/4,3“. Pohonná baterie je složená ze 7 článků NiCd 500 mAh. Regulátor v prototypu je stařičký JES 20. Bohatě stačí 8 až 10 A. S vrtulí 9/4,7“ je odběr na zemi 5,5 A.
RC souprava ovládá dvě mikroserva Naro 3720 o hmotnosti 9 g. Motor má ale dostatečně velký výkon, je možné použít serva větší. Táhla ke kormidlům jsou z lanovodů s ocelovou strunou průměru 0,9. Přijímač Potensky Nano 5 je připevněn suchým zipem na vnitřní stěnu bočnice.
Prototyp modelu je nastříkán matnou akrylátovou barvou Agama 04 M podle modelu Andyho Clancyho. S maskováním jsem si hrál celý večer, ale námaha se vyplatila. Model v letu, prozářený sluncem, je nádherný. Zajímavý by byl v provedení modrém nebo zeleném.
Model je stabilní a není potřeba velkých zásahů do řízení. Může s ním létat i méně zkušený pilot. Na řízení reaguje velmi dobře a na tak velký model poměrně rychle. Lze s ním zalétat i zatáčky o malém poloměru. Zkušený pilot by mohl létat s Lazy Bee i ve větší hale. Model je ovšem z křehkého polystyrenu a nesnese větší přetížení při akrobatických obratech, prudkých sestupech atp.!
Lazy Bee létala bezpečně zatím při větru 4 m/s. Po krátkém rozjezdu asi 6–8 m odstartuje i ze země z ulehlé trávy! K přistání ji stačí jen asi 3m dráha.