Rozpětí | 970 mm |
Délka | 980 mm |
Hmotnost | 730–765 g |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Jak jistě čtenáři vědí, rád experimentuji a vymýšlím netradiční modely. Takovým je i dnes představený dvoumotorový dvouplošník, který jsem pojmenoval Partyzán. Proč tak neobvyklé jméno? Ideou při jeho návrhu mi byl takto pojmenovaný skutečný letoun, o němž jsem se dočetl na internetu.
Vyvinul jej Ruský Sibiřský výzkumný ústav pro letectví (SibNIA, jde o letoun s ultrakrátkým startem a přistáním (Ultra STOL) Partizan. Dne 16. února 2024 uskutečnil první dvacetiminutový let. Koncepčně vychází z věhlasného jednopříhradového jedenapůlplošníku Antonov An-2, ale je to po všech stránkách zcela nový letoun s hojným použitím kompozitů. Partizan je samonosný jedenapůlplošník. Obě křídla jsou opatřena rozsáhlou mechanizací pro zvýšení vztlaku, na horním křídle jsou sloty po celém rozpětí, na obou jsou vztlakové klapky a křidélka pracující ve funkci flaperonů. Pohon obstarává turbovrtulový motor v přídi trupu a na každé straně spodního křídla jsou umístěny čtyři elektromotory se sklopnými vrtulemi ofukujícími spodní křídlo. Toto vše umožňuje krátký vzlet i přistání a stabilní let i při rychlosti 50 km/h. Partyzan by měl přepravovat náklad o hmotnosti 1 000 kg na vzdálenost až 1 000 km a vzlétat i přistávat na neupravených plochách o rozměrech 50 x 50 m. S omezeným zatížením je délka startu dvacet metrů. Tvoří tak určitou alternativu k vrtulníkům. Může létat jak s posádkou, tak i jako letoun bezpilotní. Domnívám se, že se možná časem dočkáme i jedenapůlplošníku moderní kompozitové konstrukce poháněného dvěma turbovrtulovými motory.
Po zhlédnutí snímků i videa v březnu 2024 jsem pojal úmysl něco podobného postavit jako malý bezpilotní systém, respektive model. Původně jsem do trupu chtěl instalovat bezkomutátorový motor a na každou polovinu spodního křídla čtyři malé komutátorové motory. Nakonec jsem od toho upustil a začal zjednodušovat. Vyšel mi jednoduchý až primitivní dvoumotorový dvouplošník, který se vyznačuje krátkým startem a přistáním, nezáludnými letovými vlastnostmi, velkou stoupavostí a velkým rozsahem letových rychlostí. Použil jsem levné elektromotory, které se mi osvědčily v jiných modelech. Koncepčně vychází z mých předchozích malých dvouplošníků. Konstrukce je jednoduchá a nenáročná. To by ale nemělo svésti ke stavbě toho, kdo s modely podobné konstrukce nemá stavební zkušenosti. Stavbu velmi usnadní použití malé okružní pily s možností naklápění pilového kotouče, patnáctým rokem používám znamenitou pilu Proxxon. Využil jsem, kromě dvou prkének balzy tloušťky 2 mm, různé zbytky a odřezky balzy. Použitá 3 mm tlustá překližka je lehká, třívrstvá. K lepení posloužilo osvědčené acetonové lepidlo. Výkres jsem zpracoval na dva formáty, což usnadní stavbu, můžeme současně pracovat na dvou stavebních deskách, umožní to kopírovat menší díly na běžných kopírkách do formátu A4 případně A3. Vzepětí spodního křídla je natolik veliké, že lze model bezpečně řídit pouze kormidly. Pro řízení pouze křidélky postačí i jednoduchá čtyřkanálová RC souprava. V případě flaperonů je nutné vícekanálový vysílač umožňující tuto funkci.