Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Historická polomaketa Fleet Canuck, rozpětí 1158 mm, konstrukce: E. Stahl/Z. Raška
Rozpětí | 1158 mm |
Délka | 810 mm |
Plocha | 26,36 dm2 |
Hmotnost | 480-535 g |
Motor | Speed 400/6 V |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | E. Stahl/Z. Raška |
Letoun Fleet Canuck americké firmy Taylorcraft byl zalétán v roce 1944. Brzy nato, v roce 1947, následoval typ Fleet 80, určený pro kanadský trh. V létech 1986–1987 byl Fleet 80 dokonce zrestaurován, s imatrikulační značkou C-FMHW létal v Kanadě a od roku 1988 je vystaven v Military Aviation Museu.
V časopisu Model Airplane News 4/1948 se objevil výkres malého modelu Fleet Canuck s pohonem gumou od konstruktéra Earlyho Stahla. Tvar i konstrukce tohoto modelu mne v roce 1998 zaujaly natolik, že jsem si jej postavil na minielektropohon s jednotkou TP-03 a ovládaný rádiem. Jeho letová hmotnost byla 180 g. Letový projev modelu byl tak dokonalý a realistický, že jsem si jej znovu postavil v roce 2005 poháněný gumovým svazkem podle původního plánku E. Stahla.
Nyní jsem tento plánek zvětšil, aby model odpovídal pravidlům kategorie Elektro Sport 400 SAM 78. K jeho pohonu slouží motor Speed 400/6 V. Protože už se nemusí úzkostlivě šetřit hmotností, je model doplněn maketovými kryty kol podvozku. Fleet Canuck zřejmě na soutěžích SAM vítězit nebude, ale jistě zaujme diváky a milovníky polomaket a rozšíří paletu stavěných typů.
V prototypu modelu je motor Speed 400/6 V osazený vrtulí Graupner 6/3 a řízený regulátorem JES 012. RC vybavení sestává z přijímače Rex 4, dvou serv Hitec HS-55 a dvoučlánku Li-ion 1300 mAh. V této konfiguraci se doba letu pohybuje kolem osmi minut.
Model je převážně balzový, jen některé pevnostně namáhané díly jsou z překližky.
Trup má bočnice z lišt 4x4 spojené přepážkami z balzy, jen motorová přepážka a přepážka v místě uchycení podvozku jsou překližkové. Předek je zpevněn tuhým balzovým potahem. Kabina je zasklena Durofolem.
Křídlo má vzepětí do V. Jeho stavbu usnadňuje profil s rovnou spodní stranou. Jak je americkým zvykem, je dvounosníkové, jinak má běžnou konstrukci. Poloviny jsou spojeny se střední částí překližkovými výkližky. K trupu je křídlo uchyceno vzadu překližkovým jazykem a vepředu plastovým šroubem.
Ocasní plochy s profilem rovné desky se zaoblenými hranami jsou slepeny z balzových lišt. Kormidla jsou ke kýlovce a stabilizátoru uchycena závěsy z Vliesu s vlák- ny orientovanými napříč. Poloviny výškovky spojuje hliníkový drát o průměru 2. Překližkové ovládací páky se lepí až po dokončení povrchové úpravy.
Podvozek z ocelového drátu o průměru 2 je osazen lehkými koly. Aerodynamické kryty kol jsou slepeny z balzových dílů a obroušeny do patřičného tvaru. Ostruhu ohneme z ocelového drátu o průměru 1.
Model je potažen Vliesem, na nějž jsou po vypnutí přilakovány barevné pásky z tenkého Modelspanu či Japanu. K dokonalému vypnutí slouží čtyři vrstvy napínacího nitrolaku.
Serva jsou v trupu uložena v překližkové desce. Táhla z hliníkového drátu o průměru 2 jsou osazena plastovými vidličkami. Regulátor, baterie i přijímač jsou uchyceny na balzových deskách suchým zipem.