Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
480,00 Kč
Polomaketa dvouplošníku z I. světové války, rozpětí 1342 mm, konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 1342 mm |
Délka | 1000 mm |
Plocha | 53,88 dm2 |
Hmotnost | 1400g |
Motor | Phasor 15/4 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Většina britských válečných pilotů by při dotazu na nejoblíbenější stíhací letadlo z let 1916 až 1917 určitě ukázala na Sopwith Pup. Vzdor poměrně slabému motoru Le Rhône o výkonu 80 k (59 kW) byly výkony tohoto letounu rovnocenné mnoha silnějším typům. Přistávací rychlost byla díky malému plošnému zatížení nízká a umožňovala přistání na minimálním prostoru. Také snadné udržení dosažené výšky bylo vlastností v leteckých bojích neocenitelnou. Dalšími přednostmi byly dostatečná pevnost a snadná ovladatelnost i ve výškách kolem 4500 m.
Prototyp, navržený konstuktérem firmy Sopwith Avion Herbertem Smithem, vzlétl 9. února 1916 a sériová výroba byla zahájena o pouhý měsíc později. První letouny byly na frontu dodány v září 1916. Sériových strojů bylo postaveno celkem 1770kusů.
Standardní výzbrojí pozemní verze byl kulomet Vickers 7,62 mm v ose trupu před pilotem. Na vzpěrách mezi křídly mohlo být upevněno po čtyřech raketách Le Prieur a pod trupem byly závěsy na čtyři 25librové bomby. Námořní verze měla jeden nesynchronizovaný kulomet Levis stejné ráže, pohyblivě upevněný na konstrukci v průhledu ve střední části horního křídla. Střílel šikmo vzhůru mimo okruh vrtule.
Sopwith Pup učaroval nejen anglickým pilotům, ale i neúnavnému staviteli polomaket na elektropohon Janu Tyroňovi z Havířova, jenž si konečně splnil svůj sen a postavil si tento dvouplošník podle mého plánku. Model je trochu větší, než bývá u mých konstrukcí zvykem, neboť už nám trochu přestává sloužit zrak. Na trhu je velký výběr střídavých elektromotorů, stačí si jen vybrat. Prototyp modelu má motor Phasor 15/4, jehož vyšší hmotnost lépe vyhovuje při zástavbě do krátkého trupu před křídlem. Model je dále osazen regulátorem Master 18 B, přijímačem Rex 5, čtyřmi servy HS-81 a tříčlánkem Li-ion 1300 mAh. Má ovládánu směrovku, výškovku, spojená horní a dolní křidélka a motor.
Trup sestává ze dvou bočnic spojených přepážkami; podvozek je drátový. Křídla klasické konstrukce mají hlavní i pomocný nosník z uhlíkových trubek. SOP i VOP jsou celobalzové. Prototyp modelu je potažen Vliesem, lakován čirým nitrolakem a stříkán barevnými nitroemaily.