Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Polomaketa anglického letounu, rozpětí 1700 mm, konstrukce L. Walek
Rozpětí | 1700 mm |
Délka | 880 mm |
Plocha | 29,92 dm2 |
Hmotnost | 520 g |
Motor | Speed 480/7,2 V |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Leopold Walek |
Slušný zájem vyvolal plánek polomakety anglického letounu Slingsby T-31M v RC revue 2/2007, zejména verze čistý větroň. Věřím, že se v letošní sezoně setkám s řadou těchto modelů. Na otázku, proč bezmotorová verze, jsem několikrát obdržel odpověď, že motor, akumulátor a regulátor pro tak velký model jsou mimo finanční možnosti některých modelářů.
Protože však líbívý model budí zájem, nabízím stavební plán modelu stejné předlohy, ale v měřítku 1:7,7, tedy o rozpětí 1700 mm, k jehož pohonu stačí motor Speed 480/7,2 V ve spojení s akumulátory Li-ion 2s1p a regulátorem JES 020. Tato sestava je finančně o dva řády níže a model je i méně náročný na přepravu. Model je i stavebně zjednodušen, vynechal jsem křidélka, vzpěry a brzdicí klapky.
Je velmi vhodné postavit nejprve křídlo a obě ocasní plochy, abychom je mohli použít při dokončovacích pracích na trupu.
Křídlo se vzepětím do V je dělené, poloviny se nasouvají na ocelové dráty v centroplánu trupu. Nosník je z uhlíkové trubky JETI o průměru 8. V žádném případě ji nedoporučuji nahrazovat nosníkem z klasických materiálů. Křídlo má totiž velkou štíhlost a uhlíková trubka zajišťuje jeho potřebnou tuhost v krutu. Náběžná i odtoková lišta jsou balzové. Žebra jsou rovněž balzová, jen středová zhotovíme z překližky. Koncové oblouky jsou lamelovány z balzových pásků. Pouzdra spojek jsou z laminátových trubiček. Již v průběhu stavby křídla je nutné vytvořit na koncích negativy 4 mm.
VOP a SOP s profilem rovné desky jsou celobalzové, běžné příhradové konstrukce.
Trup je sestaven ze dvou bočnic, na něž směrem dozadu navazuje příhradová konstrukce vždy ze dvou lišt a rozpěrek. V bočnicích čela trupu jsou svislé zámky, definující polohu překližkových přepážek. Směrem dozadu je horní i dolní část trupu rozepřena rozpěrkami. Na horních rozpěrkách jsou přilepeny pomocné přepážky trupu. Dno je z plné balzy, stejně jako potah horní zadní části trupu. Před kabinou je trup na horní straně plaňkován balzovými lištami.
Podvozek má nohy z ocelového drátu vetknuté a zalepené do laminátových trubek vlepených do trupu. Ostruha je z ocelového drátu.
Potah je nutné přizpůsobit zvolenému zbarvení, podklady lze najít na internetu. Pokud se rozhodneme pro Slingsby s poznávací značkou G-BOOD, nabízí se celý model potáhnout bílým Modelspanem a červené doplňky znázornit přilakováním červeného papíru. Další možností je potáhnout model Vliesem a celý přestříkat velmi tenkou vrstvou bílým akrylovým autolakem ve spreji; červené doplňky pak nastříkat s využitím krycích šablon. V tom případě je nutné počítat se zvýšením hmotnosti modelu asi o 60 g, jeho pevnost, odolnost a tvarová stálost jsou však skoro dvojnásobné.
Při běžném létání vystačíme s výchylkou asi 5° u výškovky a 10° u směrovky na obě strany při letech, kdy se snažíme napodobit ladný let větroně bez utažených zatáček, které jsou dovoleny jen pro pro vytáčení termického komínu.