Konstrukce | Pavel Bosák |
Rozpětí | 860 mm |
Délka | 1200 mm |
Motor | 6,5 - 7,5 ccm |
Ovládané funkce | S, V, M, Kř. |
Je to s podivem, ale Skyhawk patří mezi nejlépe létající modely poháněné dmychadlem. Viděl jsem jej jako model na mnoha setkáních, ale vždy větší, na motory 15 cm3, a vždy ze stavebnic firem Yellow aircraft a Byron. Rozhodl jsem se tedy postavit jej menší, na motor 6,5 až 7,5 cm3 a dmychadlo o průměru 120 mm. Prototyp létá s dmychadlem Dynafan a motorem MVVS 6,5 GRRT ABC. Létá velice pěkně, stabilně a na konci letu jde až podezřele natáhnout pro pomalé přistání.
Než začneme Skyhawka stavět, připravíme si všechny části, které budeme potřebovat. Nejdříve vyřežeme přepážky T1 až T5. Jestliže budeme mít na modelu zatahovací podvozek, na přepážku T2 přilepíme držák předního podvozku z tvrdého dřeva, zesílený trojúhelníky z překližky 2. Bude-li podvozek pevný, přišroubujeme jej přímo na přepážku T2.
Přišroubujeme dmychadlo na dva hranoly z tvrdého dřeva 15x20, dopředu přilepíme přepážku T3 a dozadu T4. K lepení této části použijeme epoxid. Po vytvrzení lepidla vyjmeme dmychadlo a z překližky 1 vytvoříme dno mezi ním a přepážkou T4. Dno přesahuje přepážku T4 o 10 mm. Znovu přišroubujeme dmychadlo a dno přilepíme na hranoly z tvrdého dřeva a přepážku T4. Z překližky 1 zhotovíme 20 mm široký pásek a z něj pak zbytek kruhu uvnitř přepážky T4. Zabudujeme narážecí matice na spodek hranolů. Z kladívkové čtvrtky zhotovíme výfukovou trubici. Můžeme použít i laminát, tenkou překližku atp. Trubici přilepíme na přepážku T5 a komplet na přepážku T4.
V ose trupu přilepíme 10 mm široké pásky z balzy na přepážky T3, T4 a T5 a podle výkresu mezi ně vlepíme přepážky T1 a T2. Neustále kontrolujeme souměrnost trupu! Pak přilepíme několik pásků na horní část trupu a několik na spodní. Jestliže je trup rovný a nezkroucený, naplaňkujeme kompletně dolní část trupu.
Připravíme žebra křídla K1 až K5 a stojiny K6 a K7. Žebra K1 až K3 zesílíme překližkou 1. Pro zatahovací podvozky mějme připraven držák podvozku z překližky 3. Pro pevný podvozek si připravíme bukové hranoly, do nichž našroubujeme podvozkové nohy z ocelového drátu. Poloviny křídla slepíme dohromady. Křídlo musí být rovné!
Nyní přilepíme křídlo do trupu: stojinu K6 na přepážku T4 a stojinu K7 na přepážku T3. Svineme balzu 3 a zhotovíme část podle detailu T6. Trubku T6 přilepíme na přední plaňkování tak, aby trubka lícovala s kuželem dmychadla. Před tímto úkonem si pozorně prostudujeme výkres! Zhotovíme všechny lanovody na ovládání křidélek, otáček motoru a výškového i směrového kormidla. Nainstalujeme hadičky pro ovládání zatahovacího podvozku, pokud jej máme, a přilepíme hliníkovou trubku pro spouštění motoru. Pak potáhneme horní část křídla. Vyřežeme a přilepíme přepážku A1 a naplaňkujeme zbytek trupu.
Sestavíme SOP a VOP, obě jsou stejné konstrukce: Zhotovíme rám z balzy 5 a z obou stran jej potáhneme balzou 3. Poté díly vybrousíme podle výkresu.
Obrousíme celý trup a zalepíme VOP. Na VOP přilepíme SOP. S využitím přepážek T2A a T4A zhotovíme na hořejšku trupu “hrb” kryjící elektroniku. Na předek trupu přilepíme hranol z plné balzy, který obrousíme do tvaru hlavice.
Zhotovíme odnímací kryty. První je nad dmychadlem mezi přepážkami T3 a T4, druhý je na horní přední části, třetí dole směrem od přepážky T2 dozadu. Hrany těchto krytů olemujeme přilepenýmni pásky z překližky 1. Přední horní kryt je upevněn na trupu speciálním držákem z ocelového drátu, který je znázorněn na výkrese. Druhé dva kryty jsou upevněny vruty do dřeva. Horní prostor mezi dmychadlem a přepážkou T4 je pokryt speciálním krytem z hliníkového plechu nebo z laminátu. Na horním předním krytu je přilepen překryt kabiny z organického skla nebo podobného materiálu. Do kabiny můžeme vlepit figuru pilota, sedadlo atp.
Vyřízneme křidélka. Jsou zavěšena na polyamidových závěsech. Všechna kormidla vybrousíme z plné balzy a zavěsíme stejně jako křidélka. Poloviny výškovky spojíme ocelovým drátem o průměru 2.
Při dokončování použijeme tam, kde je to nezbytné, tmel. Poté model vybrousíme do hladka. Vyjmeme přepážky A1 a T5. Celý model polepíme tenkým Modelspanem a šestkrát nalakujeme čirým nitrolakem. Poté jej nabarvíme. Prototyp byl nabarven nitroemaily, čáry nakresleny tuší technickým perem. Poslední nátěr byl ochranným čirým polyuretanovým lakem.
Z tenkého plechu spájíme palivovou nádrž, která musí pasovat do prostoru pod dmychadlem. Přední a zadní čelo nádrže jsou nakresleny na výkrese. Nádrž vložíme na její místo, přišroubujeme dmychadlo a nainstalujeme ovládání. Připevníme podvozek. Máme-li zatahovací, nainstalujeme trubičky k jeho ovládání. V prostoru před palivovou nádrží je servo směrovky, výškovky, křidélek a ovládání motoru. V přední části trupu je servo pro zatahovací podvozek se vzduchovým ventilem a přijímač s baterií. Dmychadlo přikryjeme hliníkovým krytem, který je přišroubován do bukových hranolů držáku dmychadla. Model vyvážíme podle výkresu.
Zhotovíme přípravek ke spouštění motoru. K ocelové kulatině o průměru 5 přivaříme na jednom konci šroub M6 a na druhém klíč (imbus) č. 5. K části se šroubem připevníme vrtulový kužel pro spouštění. Vrtulový kužel motoru přišroubujeme šrobem M6 s vnitřním šestihranem (imbus), do nějž zapadne klíč přípravku ke spouštění.
Skyhawk létá jako jiné dmychadlové modely, ale musím přiznat, že nemá příliš dobré klouzavé vlastnosti. Jestliže se ve vzduchu zastaví motor, musíme stále udržovat rychlost, nelze s ním létat jako s kluzákem. Ke startu potřebujeme asi osmdesát metrů rovné vzletové dráhy. Jestliže model není zkroucený a těžiště je na správném místě, létá Skyhawk rychle a stabilně.