Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Jednoduchý rekreační elektrolet, rozpětí 990 mm, konstrukce Antonín Souček
Konstrukce | Antonín Souček |
Rozpětí | 990 mm |
Délka | 800 mm |
Hmotnost | 500-550 g |
Motor | RAY CD2830/12 |
Ovládané funkce | S, V, (K), M |
Křídlo je nedělené, bez křížení, k trupu je připevněno vzadu dvěma plastovými šrouby M4 a vepředu kolíkem o průměru 4 z bukové kulatiny. Křídlo je sestaveno z polovin; každá polovina je složena z dílů K1 a K2. Jednotlivé díly křídla vyřízneme odporovou pilou z pěnového polystyrenu tloušťky 40 podle šablon Š1. K dílu K1 nalepíme náběžnou lištu z balzy o průřezu 4 x 12 a k dílu K2 zpevnění odtokové části, jež tvoří balzová lišta o průřezu 3 x 10. Konce dílů K1 a K2 zařízneme a zabrousíme do příslušného úkosu. Hlavní nosník křídla K4 sestavíme ze středového dílu z překližky tloušťky 3, z dílů z balzy tloušťky 3 a ze dvou smrkových lišt o průřezu 3 x 5. K hotovému nosníku postupně nalepíme díly K1 a K2 obou polovin, lipové hranoly pro průchod plastových šroubů držících křídlo a do náběžné lišty vlepíme bukový upevňovací kolík. Vyřízneme otvory pro serva křidélek a zalepíme do nich balzové hranoly pro jejich přišroubování. Křidélka vybrousíme do tvaru podle výkresu z balzy o průřezu 8 x 23, u okrajových oblouků ke křidélku přilepíme balzu 8 s léty napříč, u trupu křidélka zakončíme balzou 2, rovněž s léty napříč. Hotová křidélka připevníme ke křídlu třemi otočnými závěsy. Na spodní stranu křídla uprostřed nalepíme zpevnění K5 z překližky tloušťky 1 proti otlačení hlavami šroubů. Zkompletované křídlo dobrousíme do tvaru podle výkresu a opatrně vybrousíme jeho povrch do hladka.
Díly ocasních ploch S1, S2, V1 a V2 vyřízneme z extrudovaného polystyrenu tloušťky 7 podle výkresu. Na stabilizátor V1 přilepíme z přední strany náběžnou lištu z balzy o průřezu 4 x 7 a lištami o stejném průřezu zpevníme odtokovou část stabilizátoru a náběžnou část výškovky V2. Poloviny výškovky spojíme smrkovou lištou o průřezu 3 x 7. Svislá ocasní plocha má vyztuženu pouze odtokovou část kýlovky S1 a náběžnou část směrovky S2, opět balzovými lištami o průřezu 4 x 7. Ve směrovce je v místě ukotvení ovládací páky vlepena balza tloušťky 7. Kormidla obou ocasních ploch jsou zavěšena na plastových otočných závěsech, můžeme použít i pásky nastříhané ze starých disket. Zalepíme ovládací páky.
Před zahájením stavby trupu z pěnového polystyrenu vyřežeme všechny díly. Na pracovní desku položíme pravou bočnici slepenou z dílů T1 a T2 z pěnového polystyrenu tloušťky 14 a podle výkresu na ni postupně nalepíme přepážky T3, T4 a T5 z pěnového polystyrenu tloušťky 14. Mezi přepážkami T3 a T4 sestavíme z obdélníkových přířezů pěnového polystyrenu o rozměrech 14 x 42 lože pohonné baterie a zpevnění v místě uložení křídla. V místě průchodu kolíku křídla k výztuze přilepíme díl T7 z překližky tloušťky 2 a zepředu k přepážce T3 díl T6 z překližky téže tloušťky. Zepodu k přepážce T3 a zpevnění přilepíme díl P1 z překližky tloušťky 5 pro přišroubování podvozku. K přepážce T4 je z jedné strany přilepena balza tlouštky 2 a zespodu bukový hranol o rozměrech 7 x 14 x 42, do nějž později vyvrtáme otvory pro závity upevňovacích šroubů křídla. V místech uložení serv mezi bočnice vlepíme balzové lišty o průřezu 4 x 7 pro zašroubování vrutů držících serva. Do přední části trupu pečlivě vlepíme motorovou přepážku T8 z překližky tloušťky 3. K vzniklé sestavě pak shora za neustálé kontroly souměrnosti přilepíme druhou bočnici a celek přiměřeně zatížíme. Po dokonalém zaschnutí vše zabrousíme a vyřízneme potřebné otvory v přepážkách. Přední část trupu shora i zespodu uzavřeme zkosenými díly z pěnového polystyrenu o rozměrech 14 x 70. Pak do zadní části trupu vlepíme přepážku z pěnového polystyrenu tloušťky 14 a trup zdola uzavřeme přířezem pěnového polystyrenu. Mezi bočnice v zadní části trupu vlepíme díl z překližky tloušťky 5 pro připevnění ostruhy. Provizorně upevníme křídlo k trupu a vrtákem o průměru 3,2 vyvrtáme otvory pro upevňovací šrouby – svrtáme křídlo s bukovým hranolem zalepeným v trupu. V bukovém hranolu vyřízneme závity M4 a v křídle převrtáme otvory na průměr 4. Po nainstalování lanovodů ke kormidlům zalepíme vodorovnou ocasní plochu a zadní část trupu shora uzavřeme dílem z pěnového polystyrenu o rozměrech 40 x 70. Pak do něj vybrousíme drážku pro uložení svislé ocasní plochy, kterou zalepíme. Nezapomeneme zhotovit otvory pro průchod chladicího vzduchu! Přední část trupu shora uzavřeme dílem z pěnového polystyrenu tloušťky 14. Vyřízneme z něm odnímatelnou část nezbytně nutné velikosti pro přístup k pohonné baterii. Slepený trup vybrousíme do tvaru podle výkresu a povrch vyhladíme. Doplníme hlavu pilota a kryt kabiny T9 naohýbaný z Durofolu nebo jiné čiré fólie a olemujeme ho pásky samolepicí fólie.
Hlavní podvozkovou nohu P2 vystřihneme z duralového plechu tloušťky 1,5, začistíme a ohneme do tvaru podle výkresu. Lehká kola o průměru 40 až 50 mm jsou upevněna šrouby a maticemi M2,5. K trupu je podvozek upevněn vruty zašroubovanými do dílu P1. Nohu ostruhy P3 vystřihneme z duralového plechu tloušťky 1, začistíme a ohneme do tvaru podle výkresu. Kolo o průměru 20 mm je upevněno šroubem s maticí M2,5 a podložkami.
Povrchová úprava je u tohoto modelu velmi jednoduchá a zároveň zpevňuje konstrukci. Celé křídlo včetně křidélek je polepeno z obou stran barevnou samolepicí páskou, trup je zpevněn pásem nalepeným podélně, stejně jako ocasní plochy. Vše je zřejmé z fotografií. Další barevné doplňky můžeme zhotovit vhodnou barvou (například běžnou školní temperou smíchanou s lakem Sportakryl). Zbarvení volíme tak, aby byl model dobře viditelný a šla snadno určit jeho poloha za letu.
Prototyp modelu je poháněn střídavým elektromotorem RAY CD2830/12 s vrtulí GWS 9/4,7. Napájení zajišťuje tříčlánková baterie Li-pol o kapacitě 1 600 mAh. Motor je přišroubován čtyřmi šrouby M3 x 10 k přepážce T8. Není potlačen, pouze vyosem o 2° vpravo. Lze samozřejmě použít jakoukoliv jinou pohonnou jednotku podobného výkonu.
RC souprava musí umožňovat ovládání tří až čtyř funkcí: křidélek, směrovky, výškovky a motoru V případě tříkanálové RC soupravy neovládáme křidélka. K ovládání motoru slouží 18A regulátor JETI JES nebo podobný. RC soupravu instalujeme podle obvyklých zásad a doporučení výrobce. Serva upevníme podle svých zvyklostí, u prototypu byla přišroubována k balzovým lištám, můžeme je však jen zamáčknout mezi hranoly pěnového polystyrenu a zajistit oboustrannou samolepicí páskou. Řízení musí mít lehký chod bez zbytečných vůlí. Anténu přijímače vyvedeme co nejkratší cestou ven z trupu. Buď ji přepevníme ke kýlovce, nebo necháme volně vlát za modelem. Rozmístěním jednotlivých dílů – hlavně pohonné baterie – model vyvážíme. Polohu baterie zajistíme hranoly z pěnového polysterenu a vnitřní prostor upravíme tak, aby nebyl omezen průchod chladícího vzduchu.
Pro zalétání si vybereme klidný podvečer. Pokud je model nezkroucený a poloha těžiště i úhel seřízení odpovídají údajům na výkrese, je zalétání zcela bez problémů. Výchylky kormidel nastavíme pro začátek raději menší a postupně je s přibývající praxí zvětšujeme. Model poprvé vypustíme hned s naplno běžícím motorem. Model postupně vytrimujeme do přímého letu a do optimální ho kluzu s vypnutým motorem. Na zemi upravíme délky táhel od serv ke kormidlům tak, aby model létal s trimovacími pákami vysílače v neutrální poloze. Je-li třeba, jemně doladíme vyosení motoru.
Model Tono létá svižně, je přiměřeně obratný, létání s ním je pohodové. S popisovaným vybavením a seřízením bezpečně létá i na půl plynu.