Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
480,00 Kč
RC motorový model na čtyřdobý motor 8,5 cm3, rozpětí 1600 mm, konstrukce Milan Roháček
Konstrukce | Milan Roháček |
Rozpětí | 1600 mm |
Délka | 1100 mm |
Hmotnost | 3100 g |
Motor | 8,5 cm3 4T |
Ovládané funkce | S, V, Kř., Kl., M. |
Farmer je výsledek mé tříleté laické snahy pokořit volně dostupný 3D kreslící program SketchUp, respektive v něm stvořit motorový model pro rekreční létání, ne nepodobný skutečnému zemědělskému letounu. Po prvních nezdarech jsem se k programu po chvilkách vracel a díky internetovým učebnicím Ivana Mikače nakonec SketchUp zčásti pokořil a vytvořil model, jenž jsem nazval Farmer. Z programu vyexportovaná data s díly modelu mi velice ochotně prohlédl, schválil a výřezy vyfrézoval Karel Bambula.
Model jsem v SketchUpu kreslil na třípohledovém výkresu Piperu PA-25 Pawnee, rozpětí jsem zvolil 1 600 mm a délku 1 010mm. Některé díly jsem na výkrese dodatečně více vylehčil, proto mu přiložené fotografie prototypu modelu nemusejí zcela odpovídat. Model je jednoduchý a jeho stavba by neměla činit potíže alespoň středně pokročilým modelářům, kteří již nějaký model postavili. Proto i popis stavby neobsahuje všechny podrobnosti o všech konstrukčních uzlech – jejich řešení závisí na zvyklostech každého stavitele.
Základ trupu tvoří „bednička“ zhotovená z topolové překližky tloušťky 3 mm. Ze stejného materiálu jsou i všechny přepážky a polopřepážky kromě motorové T1, která je společně s deskou podvozku T11 a deskou matic křídla K3 vyříznuta z bukové překližky tloušťky 5 mm. Při stavbě modelu jsem upotřebil i různé odřezky balzy tlouštěk 1,5 a 2 mm. Je z nich například potah tvarové horní nástavby trupu. Z balzy tloušťky 1,5 mm je také dno trupu za křídlem. Na spodní části trupu před podvozkem je odnímací kryt, jímž je umožněn přístup k nádrži, a je pod ním umístěno i servo ovládající otáčky motoru. Čelo motorového krytu T0 je z balzy tloušťky 12 mm, plášť krytu jsem skroužil na příslušných přepážkách z překližky tloušťky 0,6 mm. Zasklení překrytu kabiny je vystřihnuté z dvoulitrové PET lahve.
Nedělené křídlo s lomením do tvaru písmene V má profil NACA 4412. Je vybaveno vztlakovými klapkami a křidélky; klapky jsou na otočných závěsech zavěšeny zespodu jak ukazuje řez P-P, křidélka shora (řez S-S). Klapky i křidélka jsou stavěna společně s křídlem a po dohotovení jsou z něj odřezána. Všechna žebra i stojina hlavního nosníku jsou stejně jako díly trupu vyfrézovány z topolové překližky tloušťky 3 mm. Pásnice hlavního nosníku tvoří smrkové lišty o průřezu 2 x 8 mm, pomocný nosník v místě zavěšení křidélek a klapek tvoří dvě pásnice ze smrkové lišty o průřezu 4 x 2 mm. Spojky zajišťující křídlu vzepětí 12° jsou z bukové překližky tloušťky 5 mm. U náběžné lišty je spojka K1, u hlavního nosníku spojka K2. V obou jsou vyvrtány otvory pro kolíky vpředu připevňující křídlo u trupu. Křídlo je až k hlavnímu nosníku potaženo balzou, zadní část má od pomocného nosníku směrem dozadu také tuhý potah, který tvoří odtokovou lištu. Střed křídla je až ke druhému žebru rovněž potažen balzou, zbylá žebra jsou páskována balzou. Části tuhého potahu spodní strany křídla jsou z balzy tloušťky 1,5 mm, díly tuhého potahu horní strany jsou z balzy tloušťky 2 mm. Náběžná lišta je vybroušena z balzy tloušťky 6mm. K trupu je křídlo vpředu připevněno dvěma bukovými kolíky o průměru 6 mm a vzadu dvěma polyamidovými šrouby M6 šroubovanými do zapichovacích matic v dílu K3 zalepeném v trupu.
Ocasní plochy s profilem rovné desky mají příhradovou konstrukci převážně sestavenou z lišt o průřezu 8 x 8 a příček o průřezu 5 x 8 nařezaných z prkének tvrdší balzy. Stabilizátor má příhradovou konstrukci sestavenu z balzových lišt o průřezu 5 x 5 a je z obou stran potažen balzou tloušťky 1,5 mm. Náběžné lišty ocasních ploch jsou zaobleny, odtoková lišta kormidel je sbroušena do lichoběžníkového průřezu. Kormidla jsou zavěšena na plastových otočných závěsech, poloviny výškového kormidla jsou spojeny drátěnou spojkou.
Hotovou kostru modelu přebrousíme a potáhneme podle svých zvyklostí. Nezapomeneme důkladně prolakovat (nebo natřít zředěným epoxidem) prostor motorového krytu a vůbec místa bez potahu, na něž by se mohlo dostat palivo. Prototyp modelu byl potažen žlutou nažehlovací fólii „čmelákovského“ odstínu. Nápisy a ozdoby byly vyřezány ze samolepicí fólie.
Noha hlavního podvozku je naohýbána z duralového plechu tloušťky 3 mm, k trupu je stejně jako křídlo připevněna polyamidovými šrouby M6 zašroubovanými do dílu T11. Otočně, na šroubech tvořících osy, jsou k němu připevněna kola s pneumatikami z mechové pryže o průměru 73 mm. Bohužel po odlétané sezoně 2013 se ukázalo, že podvozek při dané délce ramen téměř nepruží a model při přistání odskakuje. Proto bych dnes spíše doporučil použít na podvozkovou nohu plech o tloušťce 2–2,5 mm. Ostruha s kolem je koupená a je řízená společně se směrovým kormidlem.
Prototyp Farmera je poháněn čtyřdobým motorem se žhavicí svíčkou ASP FS52AR o zdvihovém objemu 8,56 cm3. Po počátečních obavách se ukázalo, že je jeho výkon pro tento model zcela dostačující. Plastová nádrž o objemu 220 ml je umístěna těsně za motorovou přepážkou pod odnímacím krytem. Motor je vyosen o 1,5° doprava a skloněn o stejnou hodnotu.
Serva standardní velikosti se nacházejí poblíž ovládaných ploch a jsou s nimi spojena krátkými drátěnými táhly. Každé křidélko i klapka mají své vlastní servo. Napájení přijímače obstarává čtyřčlánek NiCd akumulátorů Sanyo o kapacitě 1700 mAh. S tímto vybavením šel model bez problémů vyvážit. Těžiště modelu leží v 30 % hloubky křídla. Nastavení křídla je +2°, nastavení VOP 0°. Maximální výchylka vztlakových klapek je 70°, výchylky výškovky a křidélek jsou zhruba ±20°, směrovky o něco více. Křidélka jsou samozřejmě diferencována.
Po letové stránce mě Farmer příjemně překvapil. Kvůli větší hmotnosti, než jsem původně uvažoval, je sice svižnější, ale létá velice stabilně a nezáludně. Zcela sklopené klapky vytvářejí jen minimální klopný moment, je třeba jen mírně potlačit výškovku. (Hodnota potlačení je také závislá na rychlosti, kterou letoun zrovna letí.) Model bezvadně sedí v zatáčkách a i přes poměrně velké vzepětí dokáže letět stabilně i na zádech. Souvratová zatáčka po „práškovacím“ průletu není problémem.