Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
150,00 Kč
Soutěžní oldtimer kategorie E 400-Sport, konstrukce B. Čížek, zpracoval Z. Raška
Rozpětí | 1006 mm |
Délka | 706 mm |
Hmotnost | 415 g |
Motor | Speed 400/6V + 7/3,5 |
Plošné zatížení | 21,9 g/dm2 |
Konstrukce | B. Sokolíček / Z. Raška |
Tento motorový model je další konstrukcí velmi plodného modeláře Bronislava Sokolíčka z Olomouce. Byl původně postavený pro pohon spalovacím motorem o zdvihovém objemu 0,6 cm3 vlastní konstrukce i výroby. Oproti předešlým Bronislavovým modelům s oblými líbivými tvary je Atair až stroze jednoduchý a účelový. Důvody, které ho k návrhu takového modelu vedly, byly prosté – rychle potřeboval postavit nový soutěžní model a rovněž předpokládal, že by si jej mohli postavit i méně zkušení modeláři, pro něž byly oblé elegantní modely příliš pracné. Ataira Bronislav postavil v roce 1950 jako třetí model, proto je jeho další označení 503.
Teprve mnohem později si Broňa Ataira postavil znovu jako repliku s RC výbavou pro létání jen tak pro radost. Původní spalovací motor už neměl k dispozici, proto k pohonu repliky použil amatérský motor od Milana Porkristla z dnes již velmi známé firmy MP Jet, vhodný pro kategorii Classic SAM 78. Replika měla hmotnost 415 g a létala s plošným zatížením 29 g/dm2. Tolik o původním modelu a Bronislavově replice.
Dnes zveřejněný plánek umožňuje postavit si tento jednoduchý model poháněný elektromotorem i pro soutěžní létání v kategorii E 400-Sport organizací SAM 78, 95 či 119. Pohání jej elektromotor Speed 400/6 V s vrtulí 7/3,5, regulátorem JES 012, přijímačem RE x 4, dvěma miniservy Hitec HS-55 a pohonným dvoučlánkem Li-ion o kapacitě 2 100 mAh. Pokud se s modelem budeme chtít zúčastnit soutěží, musí být jeho minimální hmotnost podle pravidel 454 g.
Model je lepen na rovné pracovní desce, přímo na výkrese chráněném čirou plastovou fólií, netečnou vůči lepidlu. Vše lepíme Kanagomem zředěným zaponovým nitrolakem v poměru 1 : 1.
Trup příhradové konstrukce obdélníkového průřezu je stavěn ze dvou bočnic spojených příčkami. Nejprve sestavujeme jednu bočnici a přímo na ní pak druhou, abychom docílili jejich shodného tvaru. Sestávají z podélníků a příček ze smrkových lišt o průřezu 3 x 3 mm a z diagonálních výztuh z balzy o průřezu 2 x 3 mm. Po zaschnutí lepidla bočnice sejmeme z desky a opatrně je v místech lepení rozdělíme žiletkou, lehce přebrousíme a rovnou horní stanou přišpendlíme na půdorys trupu na výkrese. Postupně za neustálé kontroly kolmosti doplníme příčky ze smrkových lišt o průřezu 3 x 3 mm, v prostoru uložení motoru kolmost jistíme balzovými trojúhelníky. Horní strana trupu je až za pylon nesoucí křídlo vylepena balzou tloušťky 3 mm s léty napříč a přední část bočnic je z obou stran trupu zpevněna překližkou tloušťky 0,8 mm. Zespodu do trupu vlepíme přepážky 1 a 2 z překližky tloušťky 2 mm a přepážku 3 z překližky tloušťky 1,5 mm, k níž ještě před vlepením do trupu přišijeme a přilepíme nohu hlavního podvozku ohnutou z ocelového drátu o průměru 1,5 mm a sestavu uzavřeme deskou z balzy tloušťky 2 mm. Zevnitř trupu pod pylon vlepíme desku z balzy o rozměrech 2 x 35 x 220 mm pro uložení pohonné baterie a přijímače; obojí k desce připevníme suchým zipem. Dno trupu mezi přepážkami 1 a 2 vylepíme balzou 3 mm s léty napříč a prostor za přepážkou 3 uzavřeme odnímatelným víkem z balzy o rozměrech 3 x 42 x 150 mm pro přístup k pohonné baterii. Na jedné straně se zasunuje pod přepážku a na druhé straně je u trupu drží dva magnety o průměru 5 mm – při jejich lepení pozor na správnou polaritu! Do trupu dále vlepíme desku z překližky tloušťky 1,5 mm pro uložení serv a dva trojúhelníky z balzy tloušťky 3 mm, jež ji podepírají. Prostor pro serva shora uzavřeme balzou tloušťky 2 mm s odnímatelným víkem. Vzadu je trup zakončen hranoly z balzy tloušťky 7 mm, vybroušenými do tvaru podle výkresu. Ostruha ohnutá z ocelového drátu o průměru 1 mm je vlepená mezi dva výkližky z balzy tloušťky 2 mm a celek je pak vlepen mezi podélníky trupu. Horní zadní část trupu v místech uložení svislé a vodorovné ocasní plochy pro zpevnění vylepíme balzou tloušťky 1,5 mm a pod VOP v zadní části přilepíme klín vybroušený z balzy tloušťky 2 mm, abychom dodrželi úhel nastavení VOP -0,5°
Pylon nesoucí křídlo má profil rovné desky se zaoblenou náběžnou a odtokovou hranou. Slepíme jej z dílů nařezaných z balzy tloušťky 7 mm a z obou stran polepíme balzou tloušťky 1,5 mm. Po zaschnutí pylon obrousíme do tvaru podle výkresu a do přední a zadní části do předvrtaných otvorů vlepí- me bambusové kolíky o průměru 2 mm pro oka poutací gumy křídla. Shora k pylonu přilepíme lože křídla z překližky tloušťky 0,8 mm, jež po delších stranách olemujeme balzovými lištami o průřezu 2 x 2 mm. Hotový pylon pečlivě za kontroly kolmosti a souměrnosti přilepíme k horní části trupu.
Svislá ocasní plocha se symetrickým profilem NACA 0009 má žebra S2 až S5 vyříznuta z balzy tloušťky 1 mm, pouze okrajové žebro S1 je z balzy tloušťky 5 mm. Náběžná lišta je z balzy o průřezu 5 x 6 mm, lišty v místě rozdělení na kýlovku a směrovku mají průřez 5 x 12 mm a odtoková lišta je do klínového tvaru vybroušena z balzy o průřezu 3 x 10 mm. Žebra jsou do ní zapuštěna. Spodní část směrovky je z balzové lišty o průřezu 5 x 10 mm, v místě uložení ovládací páky z překližky tloušťky 1,5 mm je vylepena balzou. Páka je přilepena až po potažení. Okrajový oblouk je do kapkovitého tvaru vybroušen z balzy tloušťky 7 mm. SOP lepíme na rovné desce s podepřenou náběžnou a odtokovou lištou. Směrovka je zavěšena na dvou plastových otočných závěsech.
Vodorovná ocasní plocha s profilem Rhode St. Genese 29 je celobalzová a v zadní části má dělené výškové kormidlo. Žebra V1 až V7 vyřízneme po dvou kusech z balzy tloušťky 1 mm, náběžná lišta je z balzy o průřezu 3 x 5 mm, nosník je z lišty z tvrdší balzy o průřezu 3 x 6 mm a odtoková lišta je do klínu vybroušena z balzy o průřezu 3 x 10 mm. Jsou do ní vypilovány zářezy pro žebra. Lišty v místě rozdělení VOP na stabilizátor a kormidlo jsou z balzy o průřezu 5 x 7 mm; lišta tvořící náběžnou část výškovky je přilepena na koso. Okrajové oblouky jsou z balzy tloušťky 7 mm, výztužné trojúhelníky jsou z balzy téže tloušťky, respektive z balzy tloušťky 5 mm. Střed VOP je vylepen balzou tloušťky 1,5 mm s léty napříč, poloviny výškovky jsou spojeny hliníkovým drátem o průměru 2 mm, vetknutým do výkližků z balzy tloušťky 10 mm. Do tohoto výkližku v pravé polovině výškovky je po potažení vlepena ovláda- cí páka z překližky tloušťky 1,5 mm. VOP je lepena na rovné desce i s kormidlem, pak je sejmuta a vybroušena do tvaru podle výkresu. Výškové kormidlo je ke stabilizátoru otočně připevněno až po potažení obou částí kvalitní čirou samolepicí páskou.
Křídlo s profilem NACA 6409 je nedělené, s dvojitým vzepětím. K pylonu na trupu se připoutává gumovými oky. Žebra A až F vyřežeme z balzy tloušťky 1,5 mm v počtech uvedených na plánku. Náběžná lišta, vsazená do přední části žeber na koso, je ze smrku o průřezu 3 x 3 mm, hlavní nosník je ze smrkové lišty o průřezu 3 x 8 mm a pomocný ze smrku o průřezu 2 x 5 mm. Odtoková lišta je do klínového průřezu vybroušena z balzy o průřezu 3 x 10 mm a jsou do ní vypilovány zářezy pro žebra. Okrajové oblouky jsou z balzy tloušťky 10 mm, výztužné trojúhelníky u odtokové lišty jsou z balzy tloušťky 7 mm, u náběžné z balzy tloušťky 2 mm. Křídlo sestavujeme po částech na rovné pracovní desce. Na hotových částech zabrousíme stykové plochy a slepíme je do vzepětí podle výkresu. V místech lomení spoje hlavního i pomocného nosníku z obou stran zpevníme výkližky z překližky tloušťky 0,8 mm. Do střední části křídla k hlavnímu nosníku vlepíme díly z balzy o průřezu 5 x 16 mm pro vlepení bambusových kolíků o průměru 2 mm, vymezujících správnou polohu křídla na pylonu. Pak střed křídla vylepíme z obou stran balzou tloušťky 2 mm.
Potah. Před potahováním všechny části modelu pečlivě vybrousíme jemným brusným papírem, kostru můžeme jednou nalakovat zředěným nitrolakem a opět lehce přebrousit. Na potah modelu je nejvhodnější Vlies, barevnou kombinaci volíme podle svého vkusu, ale tak, aby byl model dobře viditelný a byla čitelná jeho poloha za letu. Vlies ke kostře lepíme lepicím nitrolakem a po dokonalém zaschnutí – nejlépe až druhý den – vypneme proudem horkého vzduchu z vysoušeče vlasů. Pak potah impregnujeme třemi nátěry napínacího nitrolaku, každou vrstvu velmi opatrně přebrousíme brusným papírem o minimální zrnitosti 400.
Dokončení. Ocasní plochy přilepíme napevno k trupu, do kormidel vlepíme ovládací páky a propojíme je se servy, jež jsme přišroubovali do trupu. Použít můžeme buď lanovody nebo táhla – podle našich zvyklostí. Do přední části přišroubujeme motor a pod něj umístíme regulátor. Na desku v trupu připevníme přijímač a před něj pohonnou baterii. Jejím posouváním vyšetříme polohu těžiště podle výkresu; pak si její správnou polohu označíme.
Zalétávání. Před prvním letem zkontrolujeme smysl a velikost výchylek kormidel a správnou funkci motoru a RC soupravy. Model k prvnímu letu vypustíme nejlépe za bezvětří a s naplno běžícím motorem. Drobné nedostatky v chování modelu za letu odstraníme trimováním.