Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC termický větroň, rozpětí 2090 mm, konstrukce V. Okrouhlický
Konstrukce | Vladimír Okrouhlický |
Rozpětí | 2090 mm |
Délka | 960 mm |
Hmotnost | 540 g |
Ovládané funkce | S, V |
RC větroň DAP byl navržen pro rekreační létání ve slabých termických podmínkách a při malé rychlosti větru do 5 m/s. Hlavním cílem konstrukce bylo dosáhnout co nejmenšího plošného zatížení, až na úrovni volných větroňů F1A. Model byl zatím postaven ve třech exemplářích a prokázal dobré letové vlastnosti právě ve slabých podmínkách, především v podvečer, kdy velice citlivě reaguje na poslední termické závany. Přes velmi lehkou konstrukci je však dostatečně pevný na to, aby s ním šlo opustit silný stoupavý proud jeho uvedením do spirály.
Stavba není složitá, přesto model není vhodný pro úplné začátečníky. Křídlo lze k trupu připevňovat dvojím způsobem: buď polyamidovými šrouby M5, nebo poutací gumou. Oba způsoby jsou popsány v návodu a vyznačeny na výkrese.
Trup je řešen jako skříň obdélníkového průřezu z přířezů balzy 1,5. Pro dosažení nízké hmotnosti zadní části a tím potřeby co nejmenšího dovažování modelu je použita lehká balza. Celou základní konstrukci lepíme epoxidem, acetonové lepidlo použijeme jen na méně namáhané části, jako je kýlovka, balzová výplň zadní části trupu a kryt kabiny.
Na rovnou pracovní desku přišpendlíme spodní díl s nalepenými postranními výztuhami ze smrkových lišt 2x2. Celý spodek trupu je rovný s výjimkou přední části, která se plynule zvedá ze vzdálenosti 80 mm na výšku 9 mm na úrovni přepážky 1. Přilepíme přepážky 1 až 7, zhotovené z balzy 2 a 3. Výjimkou je přepážka 3, kterou tvoří sendvič ze dvou vrstev překližky 1,5, mezi nimiž jsou do výřezů zapuštěny plastové matice pro šrouby křídla a výplně z balzy 8. Rozhodneme-li se pro poutání křídla gumou, výřezy pro matice v přepážce 3 a její výplni vynecháme a naopak zalepíme poutací kolíky T8. Ty mohou být z bambusové kulatiny o průměru 5 nebo z hliníkové trubky o průměru 5/3. Do výřezu ve spodní části přepážky 3 je zalepen hranol pro uchycení vlečného háčku, horním výřezem procházejí lanovody od serv ke kormidlům.
Po zalepení smrkových lišt 2x2 do horních rohů přepážek přilepíme bočnice. Horní část předku trupu je rovněž z balzy 1,5, ale s léty orientovanými kolmo k podélné ose, jednak pro zvýšení torzní tuhosti, jednak pro snazší vytvarování do oblouku.
Kryt kabiny, který slouží přístupu k přijímači a baterii, zhotovíme zvlášť. Zespodu na něj přilepíme výztuhy z balzy 3 pro dodržení tvaru a jeho přesné usazování do trupu. K připevňování k trupu stačí dva pásky izolepy.
Špice trupu je slepena ze tří vrstev balzy 10 s léty kladenými vždy kolmo na sebe. V místě uložení křídla je uvnitř trupu prostor u bočnic nad lištou 2x2 vylepen pásky tvrdé balzy 2, dobroušenými s bočnicí do tvaru spodní části profilu a zvětšující tak plochu, kterou křídlo spočívá na trupu.
Celá zadní část trupu mezi kýlovkou a bočnicemi je vylepena měkkou balzou. Do horní části je zalepena plastová matice M3 pro připevnění VOP polyamidovým šroubem, vedeným zespodu skrz trup. Do horní části trupu zhotovíme výřez pro kýlovku. Po zausnutí lanovodů do otvorů v přepážkách a do výřezů v zadních částech bočnic a jejich zalepení zalepíme i kýlovku. Ta je zhotovena z měkké a lehké balzy 3. Má profil rovné desky se zaoblenou náběžnou hranou a horní částí. Ve spodní části, který je zalepena do trupu, seřízneme náběžnou část tak, aby těsně přiléhala k přepážce 7. Směrové kormidlo je sbroušeno do klínu a stejně jako kýlovka je odlehčeno vyříznutými kruhovými otvory. Ke kýlovce je připevněno izolepou.
Výřez pro stabilizátor je shora i zdola zpevněn vždy dvěma destičkami z překližky 0,8, a to v místech odpovídajících stejným výztuhám na stabilizátoru, přičemž v zadních jsou provrtány otvory o průměru 3. Stejně je zpevněna i plocha, kde se zespodu o trup opírá hlava šroubu upevňujícího VOP. Stabilizátor je na trupu v přední části jištěn jednak výřezem a jednak bambusovým kolíkem o průměru 2,3, který již zalepený do stabilizátoru zatlačíme do měkké balzové výplně trupu a tu po jeho vyjmutí zpevníme několika kapkami řídkého kyanoakrylátového lepidla.
Při konečném obrušování hotového trupu mírně zaoblíme všechny podélné hrany pro snazší potahování. Nakonec k trupu natupo přilepíme ostruhu, která je vybroušena z lehké balzy 3.
Křídlo s profilem B-10357b stavíme na rovné desce, zvlášť střední části a zvlášť uši. Pásnice hlavního nosníku jsou smrkové o průřezu 3x5, stojina z balzy 2 je k pásnicím lepena střídavě z obou stran. Náběžná lišta je vybroušena z balzy 8, odtokovou tvoří dvě pásnice z balzy 1, koncový oblouk je z měkké balzy 5. Všechny žebra s výjimkou kořenového jsou z balzy 2. Zhotovíme je v bloku mezi šablonami, pro každou polovinu křídla zvlášť. Žebra 2 až 4 upravíme snížením výšky na horní i dolní straně o 1 mm - tloušťku tuhého potahu kořenové části křídla. Kořenové žebro je z překližky 0,8. Poloviny křídla se spojují spojkou MP Jet 12x7°.
K lepení křídla použijeme epoxid, pouze balzovou stojinu a koncový oblouk lepíme acetonovým lepidlem. Křídlo stavíme přímo na výkrese krytém průhlednou plastovou fólií. Musíme si dokreslit levou polovinu křídla, která je zrcadlově shodná s pravou.
Při stavbě středních částí k desce nejprve přišpendlíme náběžnou lištu, poté spodní pásnici hlavního nosníku, kterou vzhledem k prohnutí profilu musíme podložit podložkou výšky 5, a spodní pásnici odtokové lišty, kterou v přední části rovněž podložíme, tentokrát podložkou o výšce 1. Osadíme kořenové žebro a žebra 4 až 14. Poté zalepíme horní pásnici hlavního nosníku i horní pásnici odtokové lišty a přilepíme stojiny. Prostor mezi pásnicemi odtokové lišty vyplníme v kořenové části, tj mezi žebry 2 až 4, balzovými klínky.
Z boku k pásnicím nosníku mezi žebry 1 až 4 přilepíme přední bočnici pouzdra spojky z překližky 1,5. Připravíme si spojku MP Jet 12x7°, která má na straně, kterou se na pevno zalepí do pravé poloviny křídla, úpravu patrnou z výkresu; spočívá ve sbroušení horní části. To slouží ke zmenšení vzepětí střední části křídla na 2°. Protože pásnice nosníku jsou o 1 mm širší než spojka, je pro vymezení vůle dovnitř pouzder dolepena vložka z tvrdé balzy 1; dvoumilimetrový rozdíl ve výšce spojky proti vzdálenosti stojin je eliminován pásky překližky 1, přilepenými zevnitř ke každé pásnici. Do pouzdra pravé poloviny křídla dále přilepíme balzový klín šíře 4. Po zaschnutí lepidla zalepíme spojku a pouzdro uzavřeme překližkovou bočnicí tloušťky 1,5. U levé poloviny křídla, do které se spojka nasouvá, před uzavřením pouzdra bočnicí vyzkoušíme, zda jde spojka nasunout těsně, bez vůlí. Případné nedostatky napravíme buď vlepením pásku třeba z dýhy, nebo naopak obroušením spojky. Poté zalepíme žebra 2 a 3 (žebro 2 současně ke kořenovému žebru), respektive jejich přední a zadní části, neboť střed v šíři 8 mm nahrazuje pouzdro spojky.
Pokud se rozhodneme připevňovat křídlo k trupu polyamidovými šrouby, prostor u hlavního nosníku mezi žebry 2 a 3 vyplníme balzovým hranolem, přes který zalepíme podložku z překližky 1. V hranolu a podložce provrtáme otvory o průměru 5 pro šrouby. Při létání je vhodné místo styku odtokové hrany polovin křídla s trupem pojistit páskem izolepy.
V případě, že budeme poutat křídlo k trupu gumou, vynecháme balzovou výplň a překližkovou podložku mezi žebry 2 a 3. Odtokovou hranu zpevníme shora proti omačkání páskem K3 z překližky 0,8. Kořenovou část křídla přes žebra 2 až 4 zpevníme vylepením tvrdou a pevnou balzou 1, a to mezi náběžnou lištou a hlavním nosníkem a dále mezi hlavním nosníkem a odtokovou lištou; nejprve na horní straně a po sejmutí křídla s desky i zespodu.
Uši stavíme stejným způsobem jako střední části. Pozor na délku pásnic v místě spojení středů a uší, horní pásnice obou dílů jsou kratší o 2,5 mm, což je dáno vzepětím uší vůči střední části. Uši ke středu přilepíme dvěma výkližky z překližky 1,5 po obou stranách pásnic. Teprve potom zalepíme žebro 15, respektive jeho přední a zadní část, do místa přechodu střed-ucho tak, aby při pohledu zepředu svíralo stejný úhle s oběma částmi křídla.
VOP-je zhotovena z balzy 3 stejným způsobem jako SOP. Stabilizátor má profil rovné desky, kormidlo je obroušené do klínovitého průřezu. Vylehčovací otvory jsou pouze na stabilizátoru, kormidlo je kvůli své malé hloubce nemá. Ke stabilizátoru se výškovka připevní páskem izolepy na horní straně. Stabilizátor je v místě uložení na trup opatřen z obou stran vždy dvěma destičkami překližky 0,4 proti omačkání měkké balzy. V zadních destičkách je provrtán otvor o průměru 3 pro plastový šroub M3 držící VOP na trupu.