Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC kachna s elektropohonem, rozpětí 1800 mm, konstrukce Josef Vymazal, výkres Leopold Walek
Konstukce | Josef Vymazal |
Zpracoval | Leopold Walek |
Rozpětí | 1800 mm |
Délka | 1087 mm |
Hmotnost | 1230 g |
Plocha křídla | 30,60 dm2 |
Plocha kachní plochy | 6,93 dm2 |
Motor | 180 W |
Při listování staršími ročníky RC revue jsem v čísle 10/2011 narazil na zajímavý francouzský model bezmotorové kachny Canardell. Model mě inspiroval k nakreslení vlastní verze s tlačným elektropohonem. Proti původnímu plánu jsem svislé ocasní plochy umístil na koncové oblouky křídla a doplnil řízení křidélek. Po pár měsících stavby byl model připraven k letu. Potíže vznikly při pokusu stanovit těžiště modelu, protože dostupné počítačové programy poskytovaly velmi podivné výsledky. Nakonec se nám podařilo na německých internetových stránkách najít on-line kalkulátor, který konečně produkoval smysluplné hodnoty. Zalétání modelu proběhlo nečekaně bez problémů a po drobné korekci těžiště a úpravě výchylek řídicích ploch byl model letuschopný. Při razantnějším létání se však ukázala malá směrová stabilita – model měl tendenci přepadávat do spirály. Proto jsem svislé ocasní plochy vysunul na nosníky dále od těžiště. Na kráse to modelu moc nepřidalo, ale nyní jsou letové vlastnosti zcela bezproblémové. Model zvládá i základní akrobacii – přemet, výkrut a jejich kombinace. Je vhodný i pro plachtění v termice. Pilotáž je trochu jiná než u modelu klasické koncepce, nevyžaduje však zvláštní pilotní dovednosti. Model uřídí i mírně pokročilý modelář, který má zvládnutý cvičný model s křidélky. Model má ovládány i směrovky, jejich využití je ale sporadické, dá se bez problémů řídit jen křidélky a kormidlem kachní plochy. Proto je na plánu nakreslen s pevnými svislými ocasními plochami. Zkušenější modelář může řízení směrovek doplnit – řešení je na fotografiích. Konstrukce modelu nemá žádné zvláštnosti, jsou použity prvky a materiály podle běžných zvyklostí.
Základ trupu tvoří skříň z balzy tloušťky 3 mm, zpevněná v rozích po délce smrkovými lištami o průřezu 3 x 3 mm. Přepážky jsou vyřezány z překližky tloušťky 2 mm. Před stavbou zvolíme orientaci upevnění elektromotoru – za které čelo bude upevněn na přepážku. Podle toho zhotovíme přepážky T6a a T7. V případě zadní montáže na přepážku T6a zbude z přepážky T7 jen mezikruží s otvorem větším, než je průměr elektromotoru. Hlavice je slepena z balzy tloušťky 10 mm a vybroušena do tvaru podle výkresu. Horní snímatelnou část trupu zhotovíme celou z balzy a přichytíme dvěma magnety – pozor na jejich polaritu při lepení! Hrany trupu a víka mírně zaoblíme. Rozsáhlý prostor po sejmutí víka umožní přístup k RC vybavení a pohonné baterii. Pro přišroubování křídla a kachní plochy polyamidovými šrouby M5 vlepíme do trupu pásky překližky tloušťky 4 mm, v nichž jsou vyřezány závity. Na překližku nalepíme balzu tloušťky 3 mm, která tvoří dosedací plochu křídla, respektive kachní plochy. Servo kormidla kachní plochy je upevněno na pásky z překližky tloušťky 3 mm.
Křídlo má profil s rovnou spodní stranou a je bez vzepětí. Žebra jsou vyřezána z balzy tloušťky 2 a 3 mm, žebra centroplánu jsou z překližky tloušťky 2 mm a jsou v nich zalepeny trubičky o rozměrech 5/4 mm pro ocelové spojovací dráty o průměru 4 mm a délce 170 mm. Nosníky křídla tvoří smrkové lišty o průřezu 4 x 2 a 5 x 2 mm. Náběžná a odtoková lišta jsou zhotoveny z tvrdé balzy. Ve středu křídla od nosníků až k náběžné, respektive odtokové hraně jsou zalepeny hranoly z tvrdé balzy s otvory pro šrouby upevňující křídlo k trupu. Mezi pásnicemi zadního nosníku je u křidélek vlepena stojina z balzy tloušťky 4 mm. Tuhý potah náběžné části křídla a celého centroplánu je z balzy tloušťky 1 mm. U prvního žebra K1 je ve spodním potahu otvor pro vyvedení kablíku od serva křidélka. Kablík je k servu protažen otvory v žebrech. Mezi žebry na spodní straně profilu je přilepena destička z tvrdé balzy tloušťky 3mm, na které je připevněno servo křidélka. Na posledním žebru jsou přilepeny hranoly z lipového dřeva s maticemi pro šrouby nosníku SOP.
Nosníky SOP jsou zhotoveny z tvrdé balzy, na ně jsou přilepeny vlastní SOP z Depronu tloušťky 4 mm.
Kachní plocha je podobné konstrukce jako křídlo. Žebra jsou z balzy tloušťky 1,5 mm, v centroplánu z překližky tloušťky 2 mm. Pásnice nosníků jsou smrkové o průřezu 4 x 2 mm. Náběžná lišta a lišta v místě zavěšení kormidla jsou z tvrdé balzy. Poloviny kormidla jsou vybroušeny z lehké balzy tloušťky 6 mm. V centroplánu mezi překližkovými žebry jsou vlepeny hranoly z tvrdé balzy s otvory pro připevňovací šrouby. Potah přední části kachní plochy je oboustranný z balzy tloušťky 1 mm. Uši jsou vybroušeny z lehké balzy. Ke střední části jsou přilepeny natupo na poslední žebro, spoj je zpevněn spojkou z překližky tloušťky 3 mm, která je přilepena zezadu k pásnicím hlavního nosníku. Poloviny kormidla jsou spojeny ocelovým drátem o průměru 2 mm, na který jsou navlečeny krátké trubičky o rozměrech 3/2 mm. Ovládací páka je z plechu tloušťky 1 mm a je připájena k spojova- címu drátu. Střední pevná část mezi polovinami kormidla je vybroušena z balzy; zalepíme ji až po zavěšení kormidla s náhonem.
Potah křídla a kachní plochy je z Vliesu nebo tlustého Modelspanu. Na trup je přilakován tenký potahový papír Modelspan nebo Japan. Kormidlo na kachní ploše a uši jsou rovněž polepeny tenkým potahovým papírem. K lepení potahu použijeme lepicí lak. Papírový potah můžeme vypnout vodou, Vlies vypínáme proudem horkého vzduchu z vysoušeče vlasů. Potah křídla a kachní plochy natřeme napínacím nitrolakem. Případné barevné doplňky podle svého vkusu zhotovíme z barevného potahového papíru nebo nastříkáme tenkou vrstvou barvy. Pohyblivé plochy připojíme malými modelářskými otočnými závěsy nebo použijeme závěsy z pásků Vliesu.
Pohonná jednotka je upevněna šrouby na překližkovou přepážku. Na trámec vrtule zhotovíme z hliníkového plechu dorazy, aby se sklopené listy vrtule při roztáčení nemohly překřížit. Provedení je zřejmé ze snímku zadní části trupu.
Při kompletaci a dokončování modelu spojíme serva s řídicími plochami drátěnými táhly. Nastavíme správný smysl výchylek řídicích ploch, pozor na to, že výchylky kormidla kachní plochy jsou opačné než u standardních modelů – při vychýlení kormidla dolů model stoupá a naopak. Výchylky křidélek jsou stejné jako u standardního modelu. Na křidélkách je nastavena diferenciace výchylek cca 55 %, aby model dobře zatáčel. Výchylka nahoru je 18 mm, dolů 10 mm. Jsou-li serva křidélek spojena V-kabelem, je nutné diferenciaci realizovat mechanicky nasazením páky serva pod úhlem asi 45°. Výchylky kachní plochy jsou symetrické ±14 mm.
Prototyp modelu byl osazen elektromotorem Foxy 2213/20 (180 W, 1 080 ot./V) se sklopnou vrtulí Graupner 9/6. Pohonná baterie byla Li-pol 3s1p o kapacitě 1 800 mAh, modelu však velmi prospěje použití technicky dokonalejší baterie Power Ion 3s1p o kapacitě 2 600 mAh.
Hotový model kompletně sestavíme, osadíme RC soupravou a pohonnou jednotkou včetně vrtule. Těžiště se nachází 70 mm před náběžnou hranou křídla – model vyvážíme změnou polohy pohonné baterie v trupu. Pak označíme její polohu a připevníme ji suchým zipem nalepeným na baterii a na dno trupu. Proti posunutí ji můžeme zajistit hranoly tvrdé pěnové hmoty, zasunutými do trupu před a za ní.
K zalétání modelu přistoupíme za klidného počasí. Pro první vzlet si zajistíme raději pomocníka, který model hodem z ruky vypustí do vzduchu. Model vypouštíme s vypnutým motorem, spouštíme jej až v bezpečné vzdálenosti od pomocníka. Jinak může dojít k poranění jeho ruky točící se vrtulí!