Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
80,00 Kč
RC samokřídlo klasické konstrukce s elektropohonem, rozpětí 900 mm, konstrukce Ing. Juraj Tinka, zpracoval Z. Raška
Konstukce | Ing. Juraj Tinka |
Zpracoval | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 900 mm |
Délka | 620 mm |
Hmotnost | 130 g |
Plocha | 13 dm2 |
Zatížení | 10 g/dm2 |
Motor | střídavý, průměr 18 mm |
Neúnavný stavitel létajících zvláštností Ing. Juraj Tinka opět nezklamal, když do jeho hangáru přibyl další neobvyklý model – samokřídlo poháněné elektromotorem. Prvním krokem k tomuto modelu byla Jurajovi kresba podobného samokřídla poháněného gumových svazkem, již objevil na internetu. To, že model létal i neřízený, byl dobrý předpoklad k tomu, aby vznikl větší stejně koncipovaný model řízený rádiem. Juraj původní konstrukci upravil tvarově a samozřejmě i pro zástavbu elektromotoru. Že se mu to podařilo nám předvedl 31. ledna 2016 na svém letišti v Příboře. Zálet proběhl bez problémů, stačilo jen model vytrimovat a i přes zimní období Juraj hned „vylétal“ dvě Li-pol baterie. Elegantní byly vzlety ze země, i když jej kamarádi „dobráci“ upozorňovali, že zapomněl namontovat výškovku nebo že to s šetřením materiálem přehání atp.
Model je postaven převážně z balzy, jednotlivé části se sestavují přímo na výkrese chráněném čirou plastikovou fólií. Před stavbou pečlivě vybereme stavební materiál, balza musí být pevná a lehká a smrkové lišty s rovnými léty a bez suků. I přes jednoduchou konstrukci model nepatří do rukou začátečníkům a nezbytné pro bezproblémové zalétání je přesně dodržet polohu těžiště.
Křídlo s prohnutým půdorysným tvarem nemá vzepětí a má všechny lišty předem lamelované ve špendlíkové šabloně. Je nedělené, k trupu se připoutává gumou. Hlavní nosník tvoří dvě pásnice ze smrkových lišt o průřezu 2 x 3 mm, jež sbrousíme na průřez 1,5 x 3 mm a ohneme a slepíme tak, aby výsledná lišta měla průřez 3 x 3 mm. Lišty ohneme více, na koncích alespoň o 10 mm, protože se mají po slepení snahu rovnat.
Náběžná lišta je slepena ze dvou balzových lišt o průřezu 2 x 7 mm nebo lépe ze tří pásků balzy o průřezu 1,5 x 7 mm – má pak větší pevnost.
Odtoková lišta je lamelována z pěti pásků balzy o průřezu 2 x 4 mm, po zaschnutí je sbroušena do klínového průřezu a jsou do ní podle výkresu vypilovány zářezy pro žebra. Balzová lišta v místě zavěšení elevonů má průřez 3,5 x 10 mm.
Během schnutí lamelovaných lišt vyřežeme všechna žebra z balzy tloušťky 1,5 mm. Z balzy téže tloušťky jsou i elevony, do nichž vlepíme výztužné obdélníky s léty napříč, aby se nekroutily. Po přebroušení na elevony pečlivě přilakujeme tenký Japan či Modelspan a necháme zatížené vyschnout.
Křídlo sestavíme vcelku na rovné desce, v místech uložení serv ovládajících elevony doplníme výztuhy z balzy tloušťky 10 mm a zalepíme i všechny výztužné trojúhelníky z balzy tloušťky 5, 7 a 10 mm. Střed křídla vylepíme balzou tloušťky 1,5 mm s léty napříč a na odtokovou lištu shora nalepíme pásek překližky tloušťky 0,4 mm jako ochranu před otlačením gumovými oky poutajícími křídlo k trupu.
Slepené křídlo pečlivě vybrousíme a před potažením nainstalujeme serva (u prototypu byla použita šestigramová mikroserva) a jejich vodiče. Serva ze spodní strany zakryjeme deskami z překližky tloušťky 0,6 mm s vyřezanými oválnými otvory pro páky serv. Ovládací páky elevonů jsou z překližky tloušťky 1,5 mm, elevony jsou otočně zavěšeny na páscích Vliesu s léty napříč.
Základem trupu obdélníkového průřezu jsou dvě příhradové bočnice sestavené na výkrese z balzových lišt o průřezu 3 x 3 mm a následně spojené příčkami stejného průřezu. Vpředu je trup zakončen motorovou přepážkou z překližky tloušťky 2 mm a zpředu doplněn tvarovaným dílem z balzy tloušťky 10 mm, v němž je otvor pro „oběžku“ se zadní montáží. Otvory pro šrouby držící motor vyvrtáme podle použitého typu. Přístup pro montáž motoru a regulátoru je víkem z překližky tloušťky 0,8 mm, umístěném shora přední části trupu. Víko u trupu v přední části drží jazýček z překližky a v zadní části magnet o průměru 5 mm. Obě bočnice po první příčku vpředu vylepíme balzou tloušťky 2 mm, stejně tak zespodu až k podvozku. Případně můžeme mezi příčky bočnic zalepit diagonální výztuhy z balzových lišt o průřezu 3 x 3 mm, jak to na svém modelu udělal Ing. Juraj Tinka. Do trupu vlepíme příčné výztuhy z balzových lišt 7 x 7 mm trojúhelníkového průřezu a vyvrtáme do nich otvory o průměru 1,6 mm pro hliníkové trubičky o rozměrech 1,6/1 mm, které do nich zalepíme. Trubičky stejných rozměrů slouží také jako kolíky pro oka poutací gumy křídla; vlepíme je do trojúhelníkových výkližků zalepených do bočnic trupu. Zadní část trupu shora vylepíme balzou tloušťky 2 mm a vytvoříme tak lože pro svislou ocasní plochu.
SOP vyřízneme a vybrousíme z prkénka balzy tloušťky 1,5 mm a pak na ni přilakujeme tenký Modelspan či Japan. K trupu ji přilepíme až po jeho potažení.
Ostruhu z ocelového drátu o průměru 0,8 mm ohneme a vlepíme do zadní části trupu; spoj zpevníme výkližkem z balzy tloušťky 5 mm. Ze stejného drátu naohýbáme i hlavní podvozek, spoje vzpěr ovineme nití a prolepíme nebo spájíme. Můžeme je také spojit teplem smrštitelnou hadičkou o malém průměru. Podvozek můžeme do trubiček v trupu zalepit, případně jen zasunovat, aby byl odnímací. Lehká plastová kola o průměru 45 mm s obručí z mechové pryže na hřídelích zajistíme pojistnými kroužky nebo připájenými podložkami.
Potah celého modelu kromě svislé ocasní plochy a elevonů, na nichž je přilakován tenký potahový papír, je z Vliesu. Ke kostře jej lepíme lepicím nitrolakem, po zaschnutí vypneme teplým vzduchem z vysoušeče vlasů a impregnujeme třemi nátěry čirého nitrolaku. Případné barevné doplňky můžeme buď lehce nastříkat barvou nebo je vyřezat z barevného potahového papíru a přilakovat.
Páky serv spojíme s pákami elevonů táhly z ocelového drátu o průměru 0,8 mm tak, aby byly elevony vychýleny o 20 mm nahoru vůči spodní rovné straně profilu. Jejich výchylky nastavíme 15 mm nahoru a dolů pro funkci křidélek a pro výškovku 12 mm nahoru a 10 mm dolů. Samozřejmosí je elektronický mix ve vysílači. Použitý bezkomutátorový motor čínské provenience má průměr 18 mm a proud 3 A.Pohání plastovou vrtuli o rozměrech 6/3. Motor není vyosen, je pouze skloněn o 4°. Regulátor JETI JES 012 je umístěn uvnitř trupu u motorové přepážky, přijímač JETI Rex 4 je v trupu pod křídlem. Před ním je umístěn pohonný dvoučlánek Li-pol o kapacitě 300 mAh, je uložen do kousku pěnového polyuretanu tak, abychom jím model vyvážili – težiště musí ležet v 50 % hloubky křídla, tj. 75 mm od náběžné hrany.
Pokud dodržíme nízkou hmotnost modelu, polohu těžiště a vychýlení elevonů a model nebude zkroucený, proběhne první let bez problémů. Vzhledem k hmotnosti modelu pro zálet i létání vybíráme pouze dny, kdy panuje bezvětří nebo vane jen mírný vánek.