Rozpětí | 2110 mm |
Délka | 1140 mm |
Hmotnost | 730 g |
Nosná plocha | 47,27 dm2 |
Plošné zatížení
| 17,6 g/ dm2 |
Konstrukce | Leopold Walek
|
V dnešní době je stavba modelu klasickým způsobem skoro přežitkem, protože trh nabízí takovou škálu modelů všech kategorií, že si vybere každý. To platí i pro modely stavěné z konstrukčních materiálů. Pokud někdo dává přednost samostatné stavbě, pak ho k tomu vede především touha po vlastnoručním výrobku, ve druhé řadě naprosto jasná představa o tom, jak by měl náš model vypadat z pohledu našich teoretických znalostí o konstrukci a stavbě. Pak je opravdu na čase nakreslit si model podle svých představ a pustit se do stavby.
Pokud potřebujete do rozhodování zapojit i faktor peněz, zapisoval jsem během stavby modelu Epilog veškeré vynaložené náklady – snad vás bude konečný součet zajímat. Do nákladů jsou započtena balzová prkénka, překližka na žebra a přepážky, smrkové lišty, polotovary odtokových lišt, použitá stavební bižuterie (páka plovoucího kormidla, otočné závěsy, upevňovací matice, spojovací dráty…). Pokud jde o lepidla (Pattex, Kanagom, epoxi), jsou započteny pouze zčásti v rozsahu skutečné spotřeby. Součet těchto popsaných položek je sumou nákladů na stavbu kostry, která v tomto případě činí 1 482 Kč. Nedílnou součástí nákladů jsou i částky za potah modelu. V mém případě šlo o tenký Modelspan na polepení trupu, Vlies na nosné plochy a lepicí i napínací nitrolaky opět v rozsahu skutečné spotřeby. Tyto náklady činí 425 Kč. Lze tedy říci, že model této velikosti pořídíte za částku 1 907 Kč, stavbou strávíte 14 většinou velmi krásných dnů (případně asi tak 120 hodin). Tyto hodiny nejsou pochopitelně finančně počítány, to jsou totiž ty hodiny, kterými si (podle pana Wericha) prodlužujete život. Jenže on to tvrdil o době prosezené u řeky na rybách.
Do stavby tohoto modelu se určitě nepustí nikdo bez dřívějších stavebních zkušeností. Pokud byste si předtím, než k vám dorazí stavební plán objednaný v eshopu RC revue, chtěli vyřezat žebra a další díly, můžete si jejich výkresy v měřítku 1 : 1 na formátu A4 stáhnout z internetových stránek RC revue ze sekce Ke stažení. Na výkrese A jsou překližková žebra centroplánu křídla a žebra VOP, na výkrese B najdete přepážky trupu, výkres C obsahuje žebra uší a výkres D žebra směrovky a název modelu v zrcadlovém provedení. Po vytisknutí na papír a jeho nalepení na překližku či balzu můžete mít většinu dílů modelu hotových ještě než vám dorazí celý stavební plán. K této operaci velmi doporučuji takzvaný etiketový papír, který je k mání ve všech velkoprodejnách s papírem. U nás je to třeba prodejna Praktik Papír v Poděbradově ulici v Ostravě; papír s katalogovým číslem 14348 a názvem etikety bílé A4 210 x 297 je k mání za 34 Kč v počtu dvaceti kusů. Má tu výhodu, že se skvěle sloupává z hotového žebra bez pozůstatků.
K pohonu prototypu modelu slouží vynikající střídavý elektromotor řevnické firmy HVP model Roton 200 (inrunner), regulátor JES 30 se sklápěcí vrtulí Graupner 9/6 ve spojení s nedávno inovovaným akumulátorem příborské firmy JETI Power Ion 2 600 mAh, jehož kapacita byla při stejné hmotnosti zdvojnásobena. Tato kombinace zajišťuje jednak strmé stoupání v motorovém letu už na 75 % plynu, což na druhé straně znamená celkem devět minut čistého chodu motoru. Pokud jedno stoupání trvá 20 až 30 sekund, dovedeme si sami odvodit, kolikrát můžeme během jediného letu stoupat. Nikdy neodcházím z letiště, aniž bych minimálně hodinu nelétal, pokud jsou vytvořeny příjemné podvečerní podmínky, jsou zcela běžné lety v trvání dvou hodin. Na první pohled vypadá toto „dlouhé létání“ jako nudné. Jen do té chvíle, než zjistíme, že se letové podmínky neustále mění a my se neustále učíme je odhadovat a správně na ně reagovat. To je nejcennější škola pro soutěžní létání. Chce to jedinou věc – soustředit se na let, stále pozorovat jak model, tak vývoj letových podmínek. Tudíž si přitom s nikým moc „nepokecáme.“ Ale právě toto nám brzy přestane vadit a získáme správnou míru pokory a obdivu k přírodě.
Rozměry modelu a především jeho skladnost zasunutím do běžné nákupní plátěné tašky dovolí s modelem cestovat prostředky veřejné hromadné dopravy bez jakéhokoliv omezení. To je příležitost navštívit s modelem nejen přátele na okolních letištích, ale i vzdálenější svahy, kde najdeme příležitost excelovat zejména v letově slabých podmínkách pro svahové modely. Nás ale přece bezvětří na svahu nezaskočí, když si můžeme kdykoliv pomoci motorem. To je pro bezpečné létání na frekvenci 2,4 GHz zcela božské… Pokud jsme chtěli mít model, který bezpečně vyplní hodnotnou relaxací podvečery po náročné práci, který nám vyčistí hlavu od starostí, který nás zasvětí do úskalí odhadu termické situace při tréningu pro soutěžní létání, pak jej právě máme. To je on. Náš Epilog.