Rozpětí | 1760 mm |
Délka | 990 mm |
Hmotnost | 1080 - 1300 g |
Nosná plocha | 43,13 dm2 |
Motor | AXI 2814/16 |
Konstrukce | Zdeněk Raška senior |
TL-2000 Sting je dalším sériově vyráběným typem v řadě lehkých letadel firmy TL-Ultralight Jiřího Tlustého. Tato firma je třetím největším dodavatelem lehkých turistických letadel z České republiky do USA. Kromě kompletních letadel je možné si objednat rovněž stavebnice či rozpracované stavební celky. Že je možné pohodlně cestovat po Evropě i s běžným sériově vyráběným UL letadlem Sting (s imatrikulační značkou OK-LUA-50), potvrdil Patrik Sainer, když s kamarády během tří měsíců, za 67 dnů představujících 210 letových hodin, uletěl vzdálenost 25 000 km po evropském nebi.
Letoun TL-2000 Sting je dvousedadlový samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce se zatahovacím nebo pevným podvozkem s kapotovanými koly. Trup tvoří celokompozitová skořepina vyrobená z certifikovaných leteckých materiálů. Kabina je vybavena dvojím řízením a moderními leteckými přístroji podle přání zákazníka. Křídlo je jednonosníkové s nosným sendvičovým potahem. Spojení křídla s trupem je klasickým způsobem běžným u větroňů a umožňuje snadnou montáž i demontáž letounu dvěma osobami. Podobnou konstrukci jako křídlo mají i ocasní plochy. Hlavní pevný podvozek je odpružen pružinou z laminátu.
Technické údaje skutečného letadla: Rozpětí 9,12 m; délka 5,93 m; výška 2,3 m; plocha křídla 9,8 m2; letová hmotnost 472 kg; prázdná hmotnost 297 kg; motor Rotax 912S o výkonu 100 k; vrtule pevná Fiti; sptřeba paliva 16,2 l/hod.; palivová nádrž 77 l; dolet 840 km (s přídavnou nádrží 1 370 km); maximální rychlost 305 km/h; cestovní rychlost 250 km/h; minimální rychlost 65 km/h; stoupavost se dvěma osobami 7 m/s.
Již v roce 1998 jsem měl postavený model podobně tvarovaného letounu Qualt 200L s rozpětím 1 200 mm, a přestože neměl křídlo opatřené křidélky, byl jsem s jeho letovými vlastnostmi velmi spokojen. Proto jsem po létech zkonstruoval pro svého vnuka model TL-2000 Sting, avšak větší – v měřítku 1:5 – aby se ve vzduchu nedal přehlédnout. Samozřejmě mě k jeho návrhu napomohly i ladné a elegantní tvary skutečného letounu. Trup s oblými tvary nemusí být jen laminátový, ale lze jej postavit i klasickými postupy z balzy a překližky, přičemž se můžeme svým umem pochlubit kamarádům modelářům. Model na snímcích postavil Jan Tyroň, je poháněn elektromotorem AXI 2814/16 s vrtulí 10/6 až 12/8, dále je vybaven regulátorem JETI Advance 40, přijímačem JETI Rex 6, čtyřmi servy GO-17MG (dvacetigramovými) a o napájení se stará tříčlánek Li-ion o kapacitě 2600 mAh.
Mám zažitý postup, že si před zahájením vlastní stavby zhotovím všechny potřebné díly z balzy, překližky atp. – žebra, přepážky, bočnice, podvozek – a vytvořím si jakousi stavebnici.
Model TL-2000 Sting sestavujeme přímo na výkrese napnutém na rovné pracovní desce a chráněném čirou plastovou fólií netečnou vůči lepidlu. Většinu spojů lepíme acetonovým lepidlem (Kanagomem zředěným v poměru 1:1 zaponovým nitrolakem).
Trup. Bočnice vyříznuté z balzy tloušťky 5 mm v zadní části přišpendlíme na půdorys trupu na výkrese a navzájem je spojíme příčkami z balzových lišt o průřezu 5 x 5 mm. V místech překližkových úplných přepážek vlepíme provizorní příčky, čímž docílíme toho, že trup bude souměrný. Přilepíme polopřepážky 9 až 12 z balzy tloušťky 2 mm a k nim přilepíme spodní klínovitou část trupu za křídlem z bal- zy tloušťky 5 mm. Po důkladném zaschnutí rozpracovaný trup sejmeme z pracovní desky a přilepíme horní části polopřepážek 9 až 12. Odřízneme provizorní příčky a nahradíme je za neustálé kontroly souměrnosti přepážkami 3, 4, 6, 7 a 8 z překližky tloušťky 2 mm. Během schnutí lepidla trup zajistíme gumovými oky. Do přepážky 5 z překližky tloušťky 3 mm, respektive do výřezu v ní, vlepíme předem ohnutou příďovou podvozkovou nohu z ocelového drátu o průměru 3 mm a překryjeme jí stejně tvarovanou přepážkou, avšak vyříznutou z překližky tloušťky 2 mm. Celek pak vlepíme do trupu k přepážce 4. Mezi přepážky 5 a 6 vlepíme spodní díl trupu z balzy tloušťky 10 mm a mezi přepážky 3 a 4 díl slepený z prkénka balzy tloušťky 5 a 10 mm. Na horní straně trupu přepážky propojíme balzovou lištou o průřezu 3 x 5 mm. Nalepíme obě poloviny rámu kabiny z balzy tloušťky 2 mm. Do trupu pak zalepíme desku z balzy o rozměrech 2 x 75 x 325 mm pro uložení baterie a částí RC soupravy – přijímače a regulátoru. Pečlivě přilepíme i zpevnění v místě uložení křídla z balzy tloušťky 7 a 10 mm a z překližky o rozměrech 3 x 30 x 90 mm. Otvory pro šrouby vyvrtáme a závity do nich vyřežeme až při konečné montáži spolu s hotovým křídlem. Z překližky tloušťky 1,5 mm vyřízneme desku pro uložení serv a vlepíme ji do zadní části trupu před SOP. Trup necháme dokonale zaschnout a nejlépe až druhý den části bez potahu plaňkujeme balzovými lištami o průřezu 2 x 5 mm. Celý trup pak obrousíme na čisto, u přepážky 3 zařízneme přesahující části lišt a přilepíme k ní přepážky 2 z balzy tloušťky 10 mm a 1 z překližky tloušťky 3 mm, do níž předem vyvrtáme otvory podle výkresu pro upevnění motoru a pro přívod chladicího vzduchu. Přední část trupu vybrousíme do konečného tvaru až po důkladném zaschnutí lepidla. V zadní části opatrně vyřízneme odnímatelný kryt pro přístup k servům směrovky a výškovky. K loži serv serva přišroubujeme, otvor po dokončení povrchové úpravy zakryjeme vyříznutým krytem, který můžeme po instalaci táhel přilepit napevno, nebo přichytit čirou samolepicí páskou. Zakončení trupu je z balzy tloušťky 10 mm.
Odnímatelný překryt kabiny sestává ze dna vyříznutého z balzy tloušťky 2 mm, k němuž přilepíme výztuhy z balzy o rozměrech 5 x 10 mm pro ukotvení bambusových kolíků o průměru 2 mm, držících vpředu překryt u trupu, a vzadu dolepíme dva magnety o průměru 5 mm (pozor na polaritu) zajišťující překryt vzadu. Doplníme přístrojovou desku a případně bustu pilota a ke dnu přilepíme čirý překryt vylisovaný za tepla na kopytě z materiálu Vivak o tloušťce 0,5 mm.
Ocasní plochy s profilem rovné desky mají všechny části vyřezány z prkénka lehké, ale pevné balzy tloušťky 5 mm (nejlépe zrcadélkového řezu). Náběžné hrany jsou zaobleny, odtokové sbroušeny do klínu, v místech zavěšení kormidel jsou úkosy zabezpečující jejich otáčení. Kormidla jsou otočně zavěšena na páscích Vliesu o šířce asi 10 mm s léty napříč; výškovka je zavěšena na pásku nalepeném shora, směrovka na pásku nalepeném vlevo. K ovládání kormidel slouží páky z překližky tloušťky 1,5 mm, které přilepíme epoxidem až při konečné montáži po potažení.
Křídlo je nedělené s vlastním profilem s rovnou spodní stranou. Sestává s obdélníkového centroplánu a lichoběžníkových vnějších částí; navzájem jsou spojeny prostřednictvím duralových a překližkových spojek. V přední části má křídlo torzní skříň. Středová žebra A, Ax a B jsou vyřezána z překližky tloušťky 3 mm, jsou shodného tvaru, pouze žebra Ax jsou po obvodu zmenšená o tloušťku balzového potahu 2 mm. Zbývající žebra C až O jsou vyřezána z balzy tloušťky 1,5 mm. Náběžná lišta je vybroušená z balzy o průřezu 5 x 14 mm; je přilepená k „falešné“ náběžné liště o průřezu 2 x 12 mm, přilepené k přední části žeber. Hlavní nosník má dvě pásnice ze smrkových lišt o průřezu 2 x 5 mm, v prostorech mezi žebry jsou stojiny z balzy tloušťky 2 mm s léty napříč. Stejně koncipovaný pomocný nosník je z lišt 2 x 3 mm a stojin z balzy tloušťky 1,5 mm. Odtoková lišta je do klínového průřezu vybroušena z balzy 6 x 20 mm, žebra jsou do ní zapuštěna. Balzová náběžná lišta křidélek má průřez 5 x 19 mm a je nalepena s úkosem 15°. Zpevňovací díly S, T a U jsou z balzy tloušťky 5 mm, zakončení křídla je z dílů P a R z balzy tloušťky 10 mm. Lože serva křidélka K je z balzy tloušťky 7 mm. Spojky částí křídla jsou z duralového plechu tloušťky 2 mm a z překližky tloušťky 1,5 mm.
Sestavování křídla zahájíme střední částí – centroplánem. Na spodní potah z balzy tloušťky 2 mm postupně podle výkresu nalepíme žebra A, mezi ně přední část sestavenou ze dvou dílů z balzy tloušťky 10 mm a jednoho dílu z balzy 5 mm, zadní část je ze dvou dílů z balzy tloušťky 7 mm. Vlepíme spojky křídla a před zadní hranol z lípy o rozměrech 10 x 35 x 150 pro přišroubování nohy hlavního podvozku. Do přední části vyvrtáme podle výkresu dva otvory o průměru 5 mm, do nichž epoxidem vlepíme dva bambusové kolíky držící vpředu křídlo u trupu. Vše obrousíme tak, aby nic nepřečnívalo přes žebra a centroplán prozatím odložíme.
Vnější části sestavujeme samostatně klasickým způsobem z předem připravených dílů přímo na výkrese. Doplníme všechny rohové výztuhy z balzy tloušťky 3 a 7 mm a první pole u kořene vylepíme mezi žebry balzou tloušťky 2 mm. Z téže balzy je i tuhý potah křidélka v místě ovládací páky z překližky tloušťky 1,5 mm a víko prostoru serva křidélka. Kabely k servu jsou provléknuty otvory vyvrtanými v žebrech a vyvedeny do trupu otvorem na horní straně centroplánu. Slepené vnější části křídla obrousíme, vytvarujeme náběžnou lištu do tvaru přední části profilu a křidélka na horní straně otočně zavěsíme na pásky Vliesu s léty napříč. Pak vnější části křídla spojíme s centroplánem, zkontrolujeme, zda mají stejné vzepětí a vše důkladně zalepíme. Pak nainstalujeme serva křidélek, jejich kabely vyvedeme do prostoru centroplánu a křídlo dokončíme přilepením horního tuhého potahu z balzy tloušťky 2 mm střední části, do něhož jsme předem vyřízli otvor pro kabely serv křidélek. Po zaschnutí křídlo vybrousíme na čisto, kolíky je vpředu nasuneme do příslušných otvorů v trupové přepážce 6, zkontrolujeme úhel nastavení a souměrnost a svrtáme vzadu s trupem dvěma otvory. Nejprve vrtákem o průměru 4 mm, otvory v křídle pak zvětšíme na průměr 5 mm pro šrouby M5, zatímco do otvorů v trupu vyřízneme závity M5. Pro zpevnění je můžeme napustit velmi řídkým kyanoakrylátovým lepidlem.
Podvozek. Přední podvozková noha je již zalepená v trupu, doplníme ji kolem s pneumatikou z mechové pryže o průměru 55 mm. Hlavní podvozková noha je vyříznuta z pružného duralového plechu o rozměrech 2 x 20 x 360 mm a naohýbána podle výkresu. Hřídele kol jsou podle výkresu naohýbány z ocelového drátu o průměru 3 mm. Kola mají průměr 70 mm a jsou opatřena aerodynamickými kryty, tzv. bačkorami. Pro přední podvozek má kryt střed ze dvou dílů z lehké balzy tloušťky 10 mm a bočnic z balzy tloušťky 5 mm; v místech průchodů hřídele kola jsou zevnitř do bočnic zadlabány výkližky z překližky o rozměrech 2 x 10 x 10 mm. Kryty kol hlavního podvozku mají stejnou konstrukci, pouze je v nich nahoře vlepen ještě jeden překližkový výkližek. Kola hlavního podvozku jsou nastavena do mírné sbíhavosti a jsou na hřídelích stejně jako kolo příďového podvozku zajištěna pojistnými kroužky o průměru 10 mm. Hlavní podvozek je přišroubován dvěma vruty k lipovému hranolu v centroplánu křídla.
Potah a povrchová úprava. Na trup, ocasní plochy a aerodynamické kryty kol nitrolakem přilakujeme tenký Modelspan, předem je můžeme vytmelit snadno brousitelným lehkým tmelem. Křídlo potáhneme Vliesem, který ke kostře přilakujeme, následně vypneme proudem horkého vzduchu a impregnujeme několika nátěry vypínacího nitrolaku. Pak můžeme model nastříkat podle některého skutečného Stingu, dbáme však na to, abychom příliš nezvýšili jeho hmotnost. Barevné doplňky a imatrikulaci buď nastříkáme podle šablon nebo ji vyřezáme z barevné samolepicí fólie.
Dokončení. Ke kormidlům a křidélkům přilepíme ovládací páky z překližky a drátěnými táhly je propojíme s pákami serv. Do trupu přišroubujeme motor, regulátor a přijímač přichytíme na oboustrannou samolepicí pásku s pružnou vložkou a na desku v trupu položíme pohonnou baterii, jejímž posouváním model vyvážíme. Polohu si označíme, přilepíme zarážku z kousku pěnové hmoty nebo balzy a pásek suchého zipu pro zajištění baterie.
Zalétání. Vybereme si nejlépe bezvětří a rovnou hladkou plochu; model vzlétá ze země. Nejprve vyzkoušíme, zda jede rovně, případně přihneme podvozek. Pak přistoupíme k prvnímu letu, samozřejmě předem zkontrolujeme správnou funkci RC soupravy a pohonné jednotky, velikost a smysl výchylek kormidel, úhly seřízení, polohu těžiště atp. Pokud vše odpovídá údajům na výkrese a model není zkroucený, je první let bez problémů.