Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
290,00 Kč
Akrobatický dvouplošník z Depronu, rozpětí 800 mm, konstrukce Zdeněk Švarc
Rozpětí | 800 mm |
Délka | 836 mm |
Hmotnost | 290 g bez baterie |
Motor | MEGA RC 400/7/12 |
Ovládané funkce | S, V, Kř, M |
Konstrukce: | Zdeněk Švarc |
Jeden z rádiem řízených modelů, který jsem nakreslil pro stavbu v modelářském kroužku, jenž vedu v DDM Děčín Březiny, a zároveň jej využil na soustředění modelářů na letišti v Roudnici nad Labem, je dvouplošník s elektroponem pojmenovaný AL 800-RC. Model o rozpětí 800 mm je celý postaven z Depronu tloušťky 3 mm. Různá zpevnění konstrukce jsou z uhlíkových kulatin a trubek, podvozek je ohnut z ocelového drátu a více namáhané díly jako motorová přepážka či lože serv jsou z překližky, respektive sklotextitu.
Pro pohon modelu jsem zvolil bezkomutátorový elektromotor MEGA RC/400/7/12 s vrtulí GWS 8/6 až 10/4,7 a napájený z dvoučlánku Li-pol. Samozřejmě lze použít i jiný elektromotor podobného výkonu a velikosti. Prototyp byl řízen RC soupravou (postačí čtyřkanálová) se servy Hitec HS-55, lze opět samozřejmě použít i jiná podobná serva. V tomto případě však podle nich upravíme otvory v sklotextitových ložích.
Model AL 800-RC má jednoduchou konstrukci a stavbu, kterou při pečlivé práci a za dohledu zkušenějšího zvládne i začínající modelář. Přestože má model nezáludné letové vlastnosti, jde přece jen o akrobat, který do rukou pilotního začátečníka nepatří. Pro pilotní výcvik je vhodný model, který umí létát „i sám“, tedy jednoduchý elektrovětroň atp.
Křídla modelu AL 800-RC mají profil rovné desky a jsou bez vzepětí. Vyztužena jsou stejně jako mezikřídelní vzpěry vlepenými uhlíkovými trubkami o vnějším průměru 3 mm. Na obou křídlech jsou po celém rozpětí křidélka s velkou plochou, ovládána jsou jedním servem umístěným shora ve střední části horního křídla. Křidélka na horním křídle jsou spřažena s křidélky na spodním křídle táhly z uhlíkových kulatin.
Trup modelu je prostorový, obdélníkového průřezu, sestavený z bočnic a několika přepážek z Depronu, pouze motorová přepážka je z překližky tloušťky 2 mm. Otvory v ní nakreslené odpovídají již zmíněnému motoru MEGA, pokud použijeme jiný, otvory podle něj upravíme. V přední části nahoře před křídlem je odnímatelný kryt pro přístup k pohonné baterii umístěné na desce v trupu. Posouváním baterie po desce model vyvážíme, pak ji můžeme přichytit například páskem samolepicího suchého zipu. Za baterií je umístěn na oboustranné samolepicí pásce s pružnou vložkou regulátor, stejným způsobem je v trupu uložen i přijímač, avšak dole nad odtokovou hranou spodního křídla. Serva ovládající směrovku a výškovku jsou umístěna v zadní části trupu a kormidla ovládají prostřednictvím krátkých táhel.
Výkres modelu je dostatečně podrobný a model je natolik jednoduchý, že není zapotřebí popisovat dopodrobna jednotlivé stavební kroky. Spíše se zaměřím na zvláštnosti a neobvyklá řešení.
Protože jsem předpokládal, že modely budou ve více kusech stavět žáci v modelářském kroužku, pro jednoduché a přesné vyřezání všech dílů jsem nejprve zhotovil šablony, podle nichž se na pracovní desce vyřezaly z desky Depronu ostrým skalpelem. Další díly jsou vyřezány lupenkovou pilkou z překližky a sklotextitu podle výkresu. Vznikly tak vlastně jakési stavebnice. Šablony jsou vyřezané na pásové pile s jemnými zuby na kov z Umakartu, na který jsem napřed nalepil kopie všech dílů nakreslených na plánku list 1/2 Šablony. Protože je výkres modelu nakreslen v počítači v CADu, bylo by možné šablony vyfrézovat či vypálit laserem příslušným NC strojem, ale tuto možnost jsem neměl k dispozici.
Pro snadné sestavování modelu jsou na jednotlivých dílech vytvořeny obdélníkové otvory a čepy, které do sebe zapadají, takže je sestavení modelu podle montážní výkresu (list 2/2) bez vyměřování velmi jednoduché. Všechny díly z Depronu byly v našem případě lepeny lepidlem Styrolep, samozřejmě můžeme použít i jiné, které tento materiál neleptá – vyzkoušíme předem na odřezku. Před lepením je dobré obdélníkové otvory v dílech zkalibrovat brousítkem. Zhotovíme je ze smrkové lišty o průřezu 3 x10 mm, na niž z obou stran nalepíme brusný papír. Lištu předtím sbrousíme tak, aby celková tloušťka hotového brousítka po nalepení brusného papíru byla přesně 3 mm.
Po vyřezání všech dílů a před jejich sestavováním musíme otočně připevnit křidélka k hornímu a spodnímu křídlu a kormidla k ocasním plochám. Zvolil jsem trochu netradiční řešení závěsů – tvoří je silonový (rybářský) vlasec o průměru 0,45 mm. Nejprve rozměříme podle výkresu jednotlivé závěsy a doprostřed tloušťky depronových dílů propíchneme otvory o průměru 1 mm přípravkem nakresleným na výkrese. Je sestaven z jehly na šití o průměru 1 mm a obdélníkové destičky ze sklotextitu tloušťky 1 mm. Jehla je přilepena pětiminutovým epoxidem, který použijeme i pro lepení všech více namáhaných částí modelu.
Pro otočné závěsy křidélek nastříháme delší kousky silonu, než jsou nakreslené na výkrese, a do křidélek je vlepíme pětiminutovým epoxidem. Po vytvrzení lepidla je sestříháme „do stromečku“ – u trupu jsou nejdelší, na kraji křídla nejkratší – aby se po nanesení lepidla daly postupně a rychle zasunout do otvorů v protikusech tak, aby mezi oběma částmi byla po celé délce mezera o šířce 0,5 mm.
Propojení křidélek na horním a dolním křídle je uhlíkovými kulatinami o průměru 1 mm. Do příslušného místa v křidélkách zalepíme stejné kulatiny, vyměříme uhlíkovou spojku a s křidélky v neutrálu kulatiny se spojkou propojíme teplem smrštitelnou hadičkou tak, aby vznikly lehce pohyblivé klouby.
Křídla jsou vyztužena výpletem chirurgickou nití nebo jiným vhodným materiálem netečným vůči změnám teplot atp. V místech průchodů Depronem jsou nalepeny kousky uhlíkové kulatiny, které zamezí zařezávání nitě do pěnového materiálu.
Hlavní podvozek je vytvarován z ocelové struny o průměru 1,5 mm. Část nohy zalepené v trupu je vlepena mezi dvě obdélníkové přepážky ze zbytků balzy tloušťky 2,5 mm. Celek se pak zasune do zářezů ve čtyř dílech číslo 6, přilepených zevnitř k bočnicím trupu. Kola použijeme lehká s mechovou obručí o průměru 40 mm. Ostruhu tvoří trojúhelníkový díl z Depronu.
Páky pro ovládání křidélek, směrovky a výškovky jsou vyřezány ze sklotextitu tloušťky 1 mm. Destičky pro zpevnění kormidel a k zajištění pák jsou ze sklotextitu tloušťky 0,3 mm; vše je lepeno pětiminutovým epoxidem. Táhla od serv k pákám jsou z ocelové struny o průměru 0,8 mm a jsou oboustranně zakončena ohybem o tvaru písmene Z.
Během celé stavby a před prvním letem pečlivě zkontrolujeme, zda model není zkroucený, zda je souměrný a správně vyvážený. Úhly seřízení modelu jsou prosté – vše je „v nule“, pouze osa motoru je skloněna o 1°. Nastavíme také rozumné výchylky kormidel a křidélek, pro začátek raději menší (křidélka cca 10 mm nahoru a 5 dolů, směrovka 20 mm na obě strany a výškovka 15 mm nahoru a 10 mm dolů), jak se budeme s modelem sžívat, můžeme je zvětšit.