Konstrukce | Antonín Souček |
Rozpětí | 1358 mm |
Délka | 1030 mm |
Hmotnost | 680-730 g |
Elektromotor | CD3530/10 |
Lubánek je elektrolet určený pro rekreační polétání. Jde o atraktivní, stavebně jednoduchý, levný a nenáročný model na provoz i na vybavení. Ovládány jsou směrovka, křidélka, výškovka a motor. Má dobrou klouzavost, může létat i za silnějšího větru, samozřejmě podle schopností pilota. Stavba modelu je jednoduchá a rychlá. Základním materiálem na stavbu celého modelu je EPS Perimetr (PER) vyztužený balzou. Perimetr je poměrně odolný druh pěnového polystyrenu s jemnou strukturou, při zachování nízké hmotnosti, prodává se v prodejnách stavebnin pro izolaci budov. Možná je i kombinace více druhů pěnového polystyrenu.
Perimetr opracováváme stejně jako běžný polystyren – odporovou pilou podle šablon, (postup byl již několikrát popsán na stránkách RC revue). Balzu na výztuhy a další díly vybereme dostatečně pevnou, odolnou, ale lehkou.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné. Prototyp modelu pohání bezkomutátorový motor CD3530/10 s příslušným regulátorem. Serva jsou použita Graupner C-341, pro křidélka Graupner C-261, pohonnou baterii tvoří tříčlánek Li-pol o kapacitě 2 200 mAh. Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled především na celkovou hmotnost, která by měla být co nejmenší, ale ne na úkor pevnosti.
Při lepení celého modelu vystačíme s běžným dispersním lepidlem (Herkules, Ponal, Kleiberit), na některé spoje je vhodnější Purex.
Před zahájením stavby si do výkresu dokreslíme změny, které vyplynou například z použitého typu pohonu, RC vybavení, upevnění serv, způsobu náhonu kormidel, atp. Vlastní stavbu modelu je nejlépe začít vyřezáním všech dílů z Perimetru.
Křídlo je nedělené, bez křížení, k trupu je přichyceno dvěma plastovými šrouby M5. Skládá se z polovin složených z dílů K1 a K2. Jednotlivé díly křídla vyřízneme odporovou pilou z Perimetru tloušťky 30 mm podle šablon Š1. Každou polovinu sestavujeme zvlášť. K dílu K1 přilepíme náběžnou lištu z balzy o průřezu 4 x 8 mm a k dílu K2 zpevnění odtokové části z balzy o stejném průřezu. Všechny konce dílů K1 a K2 zařízneme a zabrousíme do příslušného úkosu. Hlavní nosník křídla sestavíme z dílů K3, z balzy tloušťky 3 mm, ze smrkových lišt o průřezu 3 x 5 mm a dílu K4 – viz řez C-C na výkrese. Díl K3 musí být z kvalitní bukové letecké překližky! Lze použít i kuprextit a zalepit jej epoxidem. K hlavnímu nosníku postupně nalepíme části křídla K1, K2 a K5, která je olemovaná balzou tloušťky 2 mm. Vyřízneme otvory pro serva křidélek a zalepíme do nich hranolky z balzy tloušťky 7 mm a překližky 3 mm pro jejich přišroubování. Nainstalujeme již sestavená křidélka z balzy tloušťky 7 mm; ovládací páky zalepíme až po dokončení povrchové úpravy. Vnější konce křídla vyztužíme balzou tloušťky 2 mm. Zkompletované křídlo dobrousíme do tvaru podle výkresu a jeho povrch vybrousíme velmi jemným brusným papírem do hladka.
Ocasní plochy. Díly S1, S2, V1 a V2 vyřízneme z Perimetru tloušťky 8 mm podle výkresu. Pro vyztužení k nim nalepíme lišty z balzy o průřezu 4 x 8 mm. Vše po zaschnutí lepidla vybrousíme do tvaru podle výkresu. Kormidla pak upevníme na otočné plastové závěsy, ovládací páky zalepíme až po dokončení povrchové úpravy.
Stavbu trupu opět zahájíme nařezáním všech dílů z Perimetru příslušné tloušťky. Nejprve slepíme obě bočnice z dílů T1 a T2 (můžeme je vyříznout i vcelku). Na pracovní stůl – na výkres – položíme pravou bočnici a podle výkresu na ni postupně nalepíme přepážky T3, T4, T5, T6, již sestavenou T7 a ostatní díly z Perimetru o rozměrech 20 x 42 mm. Shora, za neustálé kontroly kolmosti a rovnoběžnosti s dolní bočnicí, přilepíme druhou bočnici a sestavu přiměřeně zatížíme. Po dokonalém zaschnutí zabrousíme vše, co přečnívá přes obrys bočnic, a vyřízneme potřebné otvory v přepážkách. Pak trup položíme na pracovní desku dnem dolů a za neustálé kontroly souměrnosti do zadní části trupu vlepíme přepážku z Perimetru tloušťky 20 mm a trup shora uzavřeme dílem z Perimetru o rozměrech 20 x 82 mm. V zadní části upravíme plochu pro uložení VOP a vyřízneme drážku pro zalepení SOP. K trupu provizorně přichytíme křídlo a vrtákem o průměru 4 mm vyvrtáme otvory pro upevňovací šrouby křídla přes díly K5 a T8. V bukovém hranolu T8 v trupu vyřízneme závity M5, v křídle zvětšíme otvory na průměr 5 mm tak, aby upevňovací šrouby procházely lehce, ale bez zbytečných vůlí. Po nainstalování lanovodů ke kormidlům zalepíme vodorovnou a do vybroušené drážky i svislou ocasní plochu. Trup zdola po celé délce uzavřeme dílem z Perimetru o průřezu 20 x 82 mm. Přední část trupu zabrousíme do roviny, pod úhlem odpovídajícím vyosení motoru. Pak postupně nalepíme díly T9 až T12.
Odnímací kryt je zhotoven z Perimetru o rozměrech 20 x 82 a 5 x 42 mm a dílu T13. K trupu je upevněn dílem T13 a například plastovým šroubem M3 nebo kolíkem. Lze ale použít jakýkoliv jiný osvědčený způsob, na který jsme zvyklí. Vše vybrousíme do patřičného tvaru a upravíme otvory pro výstup chladicího vzduchu.
Celou přední část trupu a dno až za přepážku T6 přetřeme lepidlem Herkules a polepíme jednou vrstvou kancelářského papíru, dobře prosyceného Herkulesem. Doplníme ostruhu z překližky tloušťky 1,5 mm. Celý slepený trup pak vybrousíme do tvaru podle výkresu a do hladka. Pak připevníme motor a předběžně zjistíme polohu těžiště, tzn. především umístění pohonné baterie a serv.
Povrchová úprava. Všechny části modelu ještě jednou pečlivě vybrousíme jemným brusným papírem. Drobné otlaky a nedostatky povrchu lze částečně odstranit horkovzdušnou pistolí –teplotu proudícího vzduchu je nutné předem odzkoušet na odřezku stejného materiálu. Vlastní povrchová úprava může být různá, podle toho, co komu nejvíc vyhovuje a jaké má kdo zvyklosti. Přednost má však taková, která zpevní celou konstrukci a má nízkou hmotnost.
Celý model můžeme například polepit barevnou samolepicí páskou a doplnit samolepkami. Můžeme jej také potáhnout tenkým papírem, po vyschnutí lehce přebrousit a nabarvit disperzními barvami, nebo jej nalakujeme lesklým disperzním bezbarvým lakem (Sportakryl) a barevné doplňky zhotovíme ze samolepicí fólie. Vhodnou barvou (například temperou smíchaná s čirým Sportakrylem) můžeme nabarvit koncové oblouky křídla, ocasních ploch atp. Zbarvení volíme tak, aby model byl dobře viditelný a šla snadno určit jeho poloha za letu. Kabinu vyznačíme barvou.
Motor použijeme bezkomutátorový, výkon zvolíme podle našich požadavků a představ o letovém projevu modelu. Pro poklidné polétání postačí přibližně o výkonu 200 W, pro ostřejší létání může být i o výkonu 300 W. Při volbě typu motoru přihlédneme k jeho snadné instalaci. Regulátor použijeme odpovídajícího výkonu motoru, vrtuli podle doporučení výrobce. Napájení pohonné jednotky i RC soupravy prostřednictvím BEC regulátoru zajišťuje baterie 3s Li-pol o kapacitě 2 200 mAh, ale do trupu se vejde se i větší.
RC souprava musí umožňovat ovládání nejméně čtyř funkcí: směrovky, výškovky, křidélek a otáček motoru. Jednotlivé její části do modelu instalujeme podle svých zvyklostí a doporučení výrobce. Serva můžeme podle výkresu upevnit vruty zašroubovanými do pásků z překližky tloušťky 3 mm. Řízení musí mít lehký chod bez zbytečných vůlí. Jednotlivé díly – především pohonnou baterii – rozmístíme tak, abychom model vyvážili. Baterii ve zjištěné poloze dobře zajistíme proti posunutí – volný prostor vyplníme hranoly z Perimetru, ale tak, aby neomezovaly průchod chladíciho vzduchu. Hranoly, které nebudou bránit manipulaci s baterií, zalepíme.
K zalétání modelu přistoupíme nejlépe v podvečer za klidu. Při bezchybné stavbě, kdy je model nezkroucený, vyvážený a symetrický, je první let zcela bez problémů. Výchylky kormidel nastavíme pro začátek raději menší a postupně je zvětšujeme s přibývající praxí. Model rovnou vypustíme s naplno běžícím motorem. Letící model pak podle potřeb postupně vytrimujeme na přímý let a optimální kluz s vypnutým motorem. Na zemi upravíme délky táhel od serv ke kormidlům tak, aby model létal s trimovacími pákami v neutrálu. Je-li třeba, jemně doladíme vyosení motoru. Model je přiměřeně rychlý a obratný, létání s ním je oddychové. Velký vliv na vlastnosti modelu má jeho celková hmotnost, výkon zvolené pohonné jednotky a především zkušenosti a schopnosti pilota. Dobře seřízený a zalétaný model může úspěšně pilotovat i úplný začátečník, raději však s dozorem zkušeného pilota a nejlépe s propojením vysílačů učitel/žák. Doba letu je závislá především na způsobu létání a také na stavu baterie.