Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
550,00 Kč
550,00 Kč
Replika historického motorového modelu Miss America. Konstruktéry tohoto modelu jsou Frank Zaic a Ing. Miloš Mikulka. Rozpětí modelu je 2134 mm, délka 1466 mm a hmotnost 1700 g.
Rozpětí | 2134 mm |
Délka | 1466 mm |
Hmotnost | 1700 g |
Konstrukce | Frank Zaic/Ing. Miloš Mikulka |
O existenci historického motorového modelu Miss America jsem se dozvěděl v době před asi osmnácti léty, když známý modelář a konstruktér velké řady modelů, Polda Walek, nakreslil a publikoval velmi pěkný výkres elektroverze historického motorového modelu Letná Jaroslava Brože, a v informačních listech SAM 95 jsem si prohlédl plánek modelu Miss A, jehož konstruktérem byl Radoslav Čížek. U obou modelů se uvádělo, že jejich konstruktérům byl inspirací americký model z roku 1936 Miss America, jehož konstruktérem byl Frank Zaic. Do té doby jsem v podstatě o tomto modelu ani o jeho konstruktérovi nic nevěděl. Vše potřebné jsem pak zjistil tak, jak je v dnešní době zvykem, na internetu, který jsme se téměř před dvaceti léty v podstatě učili využívat. Protože „strýc“ Google všechno zná a o všem ví, nebyl problém získat podklady na model Miss America v původním provedení i na repliky zpracované různými modeláři, včetně spousty fotografii postavených modelů. Současně s tím jsem se dozvěděl, kdo vlastně byl jeho konstruktér. Alespoň v krátkosti s ním tedy čtenáře seznámím.
Frank Zaic byl jedním z nejvýznamnějších modelářů a organizátorů modelářství v USA. Narodil se v roce 1912 a dožil se věku 93 let. Modeláření, kterému se věnoval od mládí, ho dovedlo k založení významné modelářské firmy JASCO, v roce 1936 byl spoluzakladatelem modelářské organizace AMA (Academy of Model Aeronautics), která dodnes řídí činnost amerických leteckých modelářů. Je největší organizací svého druhu ve světě a v současné době má přibližně sto devadesát pět tisíc členů. Kromě podnikání v modelářství, organizační činnosti, konstrukci a stavbě modelů hojně publikoval v modelářských časopisech a vydával knihy s modelářskou tématikou. Mezi modeláři, a to i u nás, jsou známé jeho ročenky (Model Aeronautic Publications), ve kterých – kromě jiného – zveřejňoval „mušky“ nejlepších a nejzajímavějších modelů z celého světa, vyzniklých v uplynulém roce. V řadě z nich jsou i výkresy modelů československých modelářů, které pro něj připravoval Radoslav Čížek. Jako ocenění celoživotních zásluh o modelářství byl Frank Zaic uveden do síně slávy AMA.
Stejnou legendou, jakou je pro modeláře osoba Franka Zaice, je i jedna z jeho nejznámějších konstrukcí – motorový model Miss America. Někdo sice může namítnout, že to jsou jím konstruované větroně pro firmu JASCO, ale je to jen věc názoru a pohledu. Ať je to jakkoliv, Miss America se stala předlohou pro řadu dalších motorových modelů a je mezi modeláři neustále oblíbená. Staví se v původním provedení se spalovacím motorem, v elektroverzích a v různých velikostech.
I já jsem se nakonec rozhodl, že si ji také postavím v původní velikosti 84“, což představuje rozpětí 2 134 mm, a s úpravou pro pohon elektromotorem a řízení rádiem. Jak se mi to povedlo, mohou posoudit čtenáři RC revue. Osobně jsem s modelem spokojený, létá spořádaně, jak se sluší na kabinový hornoplošník. Protože si rád ulehčuji práci a vyhýbám se tomu, abych v bytě cokoliv vyřezával, připravil jsem si podklady na řezání stavebních dílů laserem. S modeláři, kteří by si chtěli také model postavit z výřezů a napíší mi na e-mailovou adresu milos.m@centrum.cz, se podělím o kontakt, kde si stavební díly mohou objednat.
Na stavbu modelu je jako hlavní materiál použita balza, dále pak smrkové lišty, v menší míře topolová a letecká překližka. V původním provedení je model prakticky celobalzový, včetně nosníků křídla a vodorovné ocasní plochy. Protože se u nás nedají běžně koupit kvalitní balzové lišty vhodné zejména na nosník křídla, zvolil jsem místo nich pro křídlo a VOP smrkové lišty.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z balzových podélníků a příček o průřezu 6 x 6 mm, diagonálních výztuh 4 x 6 mm a dílů z topolové překližky tloušťky 3 mm. Celek je pak spojen v přední části vlepenou deskou tvořící lože pohonné baterie a přepážkami z topolové překližky a překližky tloušťky 3 mm. V zadní části je spojen ložem plovoucí výškovky z topolové překližky tloušťky 3 mm. Střed trupu je spojen příčkami z balzy o průřezu 6 x 6 mm a diagonálami 4 x 6 mm. Do trupu jsou vlepeny bukové hranoly o průřezu 10 x 10 mm, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek zhotovený z ocelového drátu o průměru 4 mm. Čelo motorového krytu, slepené z balzy a překližky, je upevněno k trupu bukovými kolíky. Boky přední části trupu jsou potaženy překližkou tloušťky 0,8 mm.
Křídlo je dělené. Základem jsou smrkové lišty, z nichž jsou zhotoveny hlavní a pomocný nosník, a žebra z balzy tloušťky 2 mm, ve střední části z topolové překližky tloušťky 3 mm. Spojky polovin křídla jsou z ocelového drátu o průměru 4 a 5 mm. Torzní skříň má potah z balzy 1,5 mm tlusté. K trupu je křídlo upevněno gumovými oky.
Ocasní plochy jsou konstrukční. Plovoucí výškovka má symetrický profil. Spojení polovin výškovky je ocelovým drátem o průměru 2 mm a uhlíkovou trubkou o rozměrech 5/4 mm. Svislá ocasní plocha je klasické celobalzové konstrukce.
Potah celého model je kombinací bílého Solartexu a červeného.