Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
280,00 Kč
Rychlý rekreační elektrolet Zoom, s jehož koncepcí přišel Bruce Tharpe, model zkonstruoval Dave Horvath a plán nakreslil Leopold Walek.
Rozpětí | 1250 mm |
Délka | 660 mm |
Plocha křídla | 24,86 dm2 |
Konstrukce | Dave Horvath |
Publikovat tento model mě napadlo, když jsem viděl malý plánek modelu Das Wunder poháněného motorem o zdvihovém objemu 1 cm3 v RC Revue 12/2018. Originální model Wonder publikoval Bruce Tharpe v americkém modelářském časopisu Model Builder 4/1984. Model se jmenoval Weekend Wonder (Báječný víkend) a byl poháněn motorem Cox.049 Tee Dee. Model byl natolik jednoduchý, že se dal za jediný víkend postavit. To byl ostatně impuls k jeho názvu; Bruce byl při jeho návrhu dokonce inspirován modelem ponorky, kterou jako kluk viděl v televizním vysílání. Jím navržená koncepce se stala populární především tehdy, když firma SIG uvedla v roce 1993 na trh stavebnici modelu Wonder o rozpětí 950 mm na spalovací motor o zdvihovém objemu 2,5 cm3. Stavebnice se prodává dodnes. Konstruktérem tohoto modelu je rovněž Bruce Tharpe. Na internetu najdeme další modely této koncepce pod názvy Bloody Wonder, Funbat či Wingnetic.
Pro svůj model pro rekreační létání jsem použil právě tuto koncepci a postavil si jej poháněný dvoudobým spalovacím motorem o objemu 5,5 cm3. S předchůdci tohoto modelu jsem létal rekreačně již dříve, v době, kdy modely poháněné elektromotory v podobě, jak je známe dnes, ještě vůbec neexistovaly. Nejlepším motorem pro tento druh modelů byl dnes již nedostupný O. S. Max .32 SX (5,2 cm3). Průměrná rychlost modelu poháněného tímto motorem byla 152 km/h – měřená jako průměr průletů uskutečněných v obou směrech kvůli vyloučení vlivu větru.
Na připojeném výkresu je nakreslen model poháněný elektromotorem, k jeho pohonu však můžeme použít i jakýkoliv spalovací motor o zdvihovém objemu 3–5,5 cm3, který se nám možná válí doma v šuplíku. Spalova- cí motor by měl být podle mých zkušeností uložen šikmo – jeho hlava pootočena o 45° doprava, aby výfuk směřoval pod model. Takto je zachycen model na fotografiích.
Přestože je model Zoom stavebně jednoduchý a jeho stavbu by zvládl i méně zkušený modelář, rozhodně jej nedoporučuji začátečníkům. Jeho pilotáž je mnohem složitější než pomalého rekreačního modelu, kvůli dosahované rychlosti vyžaduje rychlé reakce pilota a plně jej ocení zkušení modeláři, kterým v letadlovém parku chybí hodně rychlý a akrobatických obratů schopný model.
Protože je rozpětí modelu pouze 1 250 mm, je křídlo nedělené a odnímatelný je pouze trup, a to především kvůli přístupu k vnitřnímu vybavení. Model se totiž dá snadno transportovat v běžném osobním automobilu i složený. Křídlo, které je hlavní částí modelu, je opatřeno symetrickým profilem NACA 0012. Hmotnost prototypu modelu včetně pohonné baterie je 1 200 g. Model na snímcích je osazen elektromotorem Hacker A30-10L s vrtulí APC 8/4 E, regulátorem YEP 80 A a pohonnou čtyřčlánkovou baterií Li-pol Nano-Tech s kapacitou 2 200 mAh. S touto vrtulí odebírá na zemi proud přibližně 30 A…