Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
720,00 Kč
Historický soutěžní motorový model Berryloid 1937 Winner. Konstruktéry modelu jsou Michael J. Roll a Ing. Miloš Mikulka.
Rozpětí | 3616 mm |
Délka | 1417 mm |
Plocha křídla | 100,19 dm2 |
Konstrukce | Michael J. Roll a Ing. Miloš Mikulka |
Konstruktérem soutěžního motorového modelu Berryloid 1937 Winner je Americký modelář Michael J. Rool. Model, jak vyplývá z jeho označení, zkonstruoval v roce 1937 a zúčastnil se s ním řady soutěží. Skutečnost, že šlo o výkonný model, lze doložit dosaženými letovými časy z jednotlivých soutěží, které se pohybovaly od 29 do 54 minut. V té době se létalo na čas a měřila se celková doba letu, přičemž zvítězil ten, jehož model letěl nejdéle. Dosažené letové časy jsou uvedeny na originálním výkresu.
Protože jde o velký a stavebně náročný model, není v současné době běžně modeláři stavěn a ani na internetu o něm nejsou prakticky žádné bližší informace. Jediná zmínka, kterou jsem o něm objevil, se vyskytuje na stránkách Americké modelářské asociace AMA. Tam – v plánkovém servisu – je možné si výkres modelu objednat. To udělal můj modelářský kolega Sláva Štorek. Velký, avšak velice jednoduchý výkres obsahuje v podstatě pouze obrysy modelu a profilů křídla. Neřeší vnitřní konstrukci, takže ten, kdo chce model stavět, musí mít dostatečné zkušenosti k tomu, aby návrh konstrukce zvládl. Po řadě konzultací s kolegou Štorkem jsem se do toho pustil a výsledkem je stavební výkres, který čtenářům RC revue předkládám.
Přesto, s ohledem na to, co jsem o podkladech na model napsal, je nutné si uvědomit, že základní myšlenka o koncepci modelu, jeho rozměrech, tvarech, profilu křídla atp. je zcela rozhodující. Řešení vnitřní konstrukce je pak už jen zcela rutinní záležitostí. Výsledkem návrhu je model překvapující svým rozpětím přes 3,6 metru a délkou pouze 1,4 metru, připomínající spíše termický větroň s pomocným motorem. Zdání však klame. Vybaven odpovídajícím motorem zvládá nádherné starty se země a ostrá stoupání na hranici viditelnosti. I přes velice krátký trup má dostatečnou stabilitu a po zastavení motoru dokáže klouzat jako výborný termický větroň. Zásluhu na tom má jeho velice elegantní křídlo, na motorový model mimořádně štíhlé, s vhodně zvoleným profilem včetně aerodynamického a geometrického křížení. Letové časy uvedené na výkrese jsou tedy pravdivé.
Kvality modelu si dokonale ověřil i Sláva Štorek. Létá od roku 2020 se dvěma Berryloidy. S jedním poháněným benzinovým motorem a s druhým vybaveným elektropohonem. Oba modely dosahují na soutěžích SAM na přední umístění, většinou to jsou první místa, přičemž model s benzinovým motorem se v konkurenci s ostatními soutěžícími modely jeví jako výrazně lepší.
Soutěžní výkony komentoval Sláva takto: „Jinak je to zajímavý stroj, i co se týká výkonů. Vloni mistr Čech i Slovenska v ALOT. Mistr ČR v Classic Texacu a vyhrál i pohárovou soutěž. Na jedné byl druhý, ostatní vždy první místo“.
Měl jsem možnost vidět létat model na jedné ze soutěží SAM a zejména jeho kluz a kroužení v termice mě zaujalo natolik, že jsem konstatoval, že křídlo by si zasloužilo nakreslit nový trup pro čistý větroň… Nebyl by to historik, ale křídlo by mělo, podle mého názoru, teprve to správné využití.
Laserem řezané stavební díly si případní zájemci mohou objednat na e-mailové adrese domaje304@seznam.cz.