Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
720,00 Kč
Termický elektrovětroň do klidu Kondor 2. Konstruktérem tohoto modelu je Ing. Miloš Mikulka.
Rozpětí | 3718 mm |
Délka | 1574 mm |
Plocha křídla | 77,09 dm2 |
Konstrukce | Ing. Miloš Mikulka |
Kondor 2 patří do řady lehkých elektroletů pro létání v klidném ovzduší, které jsem si v poslední době postavil. Koncepčně je v podstatě stejný, jako modely Vážka a Kondor, které byly rovněž před několika léty publikovány v RC revue. Model se vyznačuje lehkou, jednoduchou konstrukcí, takže jeho stavbu zvládne i modelář, který samostatně postavil alespoň jeden jednoduchý konstrukční model. Přirozeně, předpokladem pro úspěšný provoz je jistá vylétanost stavitele, protože létání s celkem subtilním větším modelem – sice s dostatečnou pevností pro běžné létání – vyžaduje citlivé řízení zejména v sestupech z oblasti silné termiky a v poslední fázi přistání.
Při konstrukci modelu jsem uvažoval, jestli bude model vybaven křidélky, nebo nebude. Z některých modelářů mám totiž pocit, že bez křidélek si vůbec model větroně nedovedou představit a dodatečně, bez jakéhokoliv logického zdůvodnění, je instalují i na jednoduché modely s křídlem s dvojitým vzepětím, které se bez nich vždy obešly, a úspěšně létaly. Nesmyslně také zmenšují vzepětí až do rovného křídla a zhoršují si tak vlastně letové vlastnosti svého modelu. Zapomněli se totiž podívat na letové záběry skutečných větroňů, zejména moderních, s jakým vzepětím létají. Prohlédl jsem si hodně fotografií modelů kategorie F5J a musím konstatovat, že podíl modelů s křidélky a bez nich je přibližně půl na půl. Takže Kondor 2 při svém rozpětí cca 3,7 m je bez křidélek, má pouze brzdicí klapku na odtokové části celého středního dílu křídla. Je rozdělena na poloviny, každá je ovládána vlastním servem. Hned při prvním startu, vlastně při záletu, jsem přihlížejícím předvedl v malé výšce – aby byl model dobře vidět – jak krásné ostré zatáčky s minimálním poloměrem umí. Chce to jen správnou koordinaci směrovky a výškovky a vše jde. Toto odbočení jsem považoval za nutné, je to jakési zjednodušené zdůvodnění toho, proč u modelu koncepce Kondoru nejsou ovládaná křidélka nutná. Přirozeně, chtělo by to ještě vysvětlit vliv vzepětí, ale k tomu postačuje přečíst si příslušnou kapitolu libovolné učebnice aerodynamiky a mechaniky letu.
Ke konstrukci modelu Kondor 2 jsem se rozhodl zejména na základě stavby a létání s modelem Kondor 1, který měl při stejném rozpětí cca 3,7 m letovou hmotnost 1 750 g. S ohledem na rozpětí sice nebyla tato hmotnost modelu příliš velká, model létal velmi pěkně, ale chtěl jsem mít model s ještě nižší hmotností, mým cílem bylo nepřekročit letovou hmotnost 1 300 g. To se mi v podstatě podařilo návrhem konstrukce křídla, něco málo jsem ušetřil i na trupu a celkem dost na potahu. Pro potah Kondora 2 jsem zvolil nažehlovací polyesterovou tkaninu Icarex. Podle prospektu firmy Hořejší model jde o nejlehčí a současně nejpevnější dostupný potahový materiál. Plošnou hmotnost má 31 g/m2.
Jednotlivé díly modelu mi na laseru vypálil modelářský kolega Sláva Štorek a nic mně pak nestálo v cestě, abych model zdárně postavil.
To, že byl můj Kondor 2 stavěn ze stavebních dílů řezaných laserem neznamená, že nelze model postavit z dílů, které si kompletně připravíme sami. Rozhodně to jde, ale při využití vyřezaných dílů je stavba modelu přece jen mnohem rychlejší a při práci v bytě se nenadělá tolik nepořádku. Pokud se rozhodnete využít ke stavbě laserem řezané stavební díly, můžete si je objednat u kolegy Slávy Štorka, pokud mu napíšete na e-mailovou adresu domaje304@seznam.cz.