Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
100,00 Kč
Malý elektroakrobat Piškuntálek. Konstruktérem tohoto modelu je Jaroslav Kroufek.
Rozpětí | 785 mm |
Délka | 533 mm |
Plocha křídla | 10,4 dm2 |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Piškuntálek je reakcí na nařízení Evropské komise týkající se i leteckých modelů. V celé republice je zákonnou výškou 120 m, omezena je i největší hmotnost modelů nepodléhajících registraci. V okolí naší chalupy je letová výška omezena na 100 m, ale hmotnost do 25 kg. Oproti tomu na naší klubové ploše je, kromě výšky, omezena i hmotnost modelů na 910 g – je blíže vztažnému bodu letiště. Po zkušenostech s bezocasým modelem KE Telodrm (RC revue 8/2020 – plánek RC revue 252) jsem zkusil postavit i malý cvičný akrobatický model, a tak se zrodil Piškuntálek. Původně létal s „winglety“ na koncích křídla. S nimi a přední polohou těžiště to byl hodný školní model, stabilní, přiměřeně obratný. Velké potlačení motoru umožnilo po přidání plynu přímý stabilní stoupavý let. Nebyl problém létat s ním přemety normální i obrácené, výkruty, kubánskou osmu. Jen na zádech se mu nelíbilo, „winglety“ jej výrazně stabilizovaly kolem podélné i svislé osy. Výkrut Piškuntálek zaletěl asi za jednu sekundu. Do vývrtky nespadl, byl schopen letět natažený v druhém režimu letu, tedy stabilní podle výkonu, aniž by se někam kácel. Odstranil jsem pak „winglety“ a motor natáhl tak, že není potlačen, pouze vyosen mírně vpravo. Piškuntálek okamžitě ožil, asi za jednu sekundu zvládne téměř dva výkruty nebo normální či obrácené přemety. Na zádech létá stejně dobře jako v normálním letu. Poloha těžiště je zadní.
Pro pohon modelu je vhodný elektromotor Turnigy 1811/2000 či 1811/2300 s 10A regulátorem, napájený z dvoučlánku Li-pol o kapacitě 450–800 mAh. K řízení poslouží RC souprava pro ovládání alespoň čtyř funkcí – směrovky, výškovky, křidélek a motoru.
Při stavbě jsem úzkostlivě šetřil hmotností, zejména v ocasní části. Mohutnost ocasních ploch je mezní, u VOP 0,35, což je s ohledem na symetrický profil křídla ještě vyhovující. Provozní násobek křídla je asi 9, tedy dostatečný na řádění.
Před stavbou vybereme balzu podle hmotnosti, ale dostatečně pevnou. Vzhledem k velikosti modelu vystačíme i s odřezky. K lepení jsem použil lepidla UHU Hart a Alteco EZ50 i disperzní Kavan. Z nástrojů použijeme různě tvarované nože, balzoříz a brusné hranoly různé hrubosti. Výhodou usnadňující stavbu je použití kotoučové pily. Lámací nůž nepovažuji za příliš vhodný nástroj.
Výkres je malý, na formátu A2. Řadu dílů rozmístěných blízko obvodu můžeme okopírovat běžnou kopírkou formátu A4, kterou má většina z nás doma. Nemusíme tak výkres poničit.