Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
660,00 Kč
Replika historického motorového modelu Cloud Cruiser
Rozpětí | 2438 mm |
Délka | 1449 mm |
Motor | Leopard LC 3542/1080 KV |
Konstrukce | Ben Shereshaw/Ing. Miloš Mikulka |
Na podzim loňského roku mě požádal modelářský kolega ze Slovenska, jestli bych pro něj nepřipravil podklady pro řezání stavebních dílů amerického historického modelu Falcon. Když jsem začal sbírat podklady, zjistil jsem, že předlohou Falconu jemodel Cloud Cruiser od známého konstruktéra Bena Shereshawa, který byl publikovaný v modelářském časopisu Flying Aces v listopadu roku 1937. Tento model pak v roce 1949 modelářská firma Keil Kraft použila jako základ pro konstrukci svého modelu Falcon. Modely jsou tvarově i rozměrově prakticky stejné, pouze Falcon svojí konstrukcí působí poněkud robustněji. V době, kdy jsem sbíral podklady, podle kterých bych mohl připravit data pro řezání stavebních dílů, jsem našel na internetu ještě další výkresy modelu Cloud Cruiser, tentokrát z roku 1983 od modeláře Boba Oslana, který původní model zrekonstruoval na rádiové řízení. Podklady tohoto modelu, které jsem před rokem získal, ale nebyly dostatečně kvalitní k tomu, abych podle nich mohl přímo vytvořit data pro řezání stavebních dílů, ale stačily k tomu, abych podle nich mohl model znovu nakreslit a kompletně celý zrekonstruovat tak, aby měl konstrukci odlehčenou pro zamýšlený pohon elektromotorem. Vznikl tak prakticky model rozměrově téměř totožný s původním modelem Cloud Cruiser, avšak s dost odlišnou vnitřní konstrukcí. Zmiňuji se o tom hned v úvodu, abych zamezil diskuzi, jestli stále jde o historický model. Z hlediska soutěžních pravidel SAM rozhodně ne. Ostatně, s ohledem na svoji koncepci, by dnes Cloud Cruiser svými výkony na žádné soutěži neoslnil, ale jako pohledné letadlo pro rekreační plétání, je vynikající. Z mého pohledu je důležitá i skutečnost, že za relativně nízkou cenu si pořídíme větší model s rozpětím cca 2 450 mm, který budeme provozovat s poměrně nízkými provozními náklady. Jako pohonná jednotka nám poslouží běžný bezkomutátorový motor se 40A regulátorem v celkové ceně do 2 000 Kč a Li-ion baterie 3s2p 5,2 Ah nebo tříčlánek Li-pol s kapacitou 3 Ah. Tolik k úvodu a vysvětlení, proč jsem se místo modelu Falcon rozhodl pro model Cloud Cruiser.
Než se začnu zabývat stavebním popisem, alespoň několik poznámek ke konstruktérovi modelu Cloud Cruiser, který jsem použil jak základ pro dnes představovaný model.
Ben Shereshaw patří mezi legendy amerického modelářství. Narodil se v roce 1913 a prakticky celý svůj život zasvětil prací pro letecké modelářství. Konstruoval motorové modely, podílel se na vývoji rádiového řízení modelů letadel, byl konstruktérem modelářských motorů. V období druhé světové války se podílel na vývoji průzkumných prostředků pro vyhledávání letců po přistání v Tichém oceánu. Modely letadel jeho konstrukce se vyznačují elegantními tvary, většinou s eliptickým průřezem trupu a eliptickými křídly a ocasními plochami. Na internetu, na stránkách Outerzone, si můžete prohlédnout jeho nejznámější konstrukce. Zemřel v roce 2009 ve věku 96 let. Za svoji celoživotní práci v oblasti leteckého modelářství a letectví obdržel řadu významných ocenění.
Nyní zpět ke stavbě Cloud Cruiseru: Na stavbu modelu je jako hlavní materiál použita balza a topolová a letecká překližka.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z balzových podélníků, příček a diagonál o průřezu 5 x 6 mm, 6 x 6 mm a dílů z topolové překližky tloušťky 3 mm. Celek je pak spojen v přední části vlepenou deskou pro umístění pohonné baterie, přijímače a serv, a přepážkami z topolové překližky a letecké překližky tloušťky 3 mm. V zadní části jsou bočnice spojeny stevenem SOP.
Střed trupu je spojen příčkami a diagonálami o průřezu 5 x 6 a 6 x 6 mm a přepážkami z překližky tloušťky 3 mm, které tvoří lože křídla. Část trupu mezi odtokovou hranou křídla a náběžnou hranou VOP je tvořena přepážkami z topolové překližky tloušťky 3 mm a obrysovými balzovými lištami o průřezu 4 x 6 a 5 x 6 mm. Do trupu jsou vlepeny bukové hranoly 15 x 15 mm, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek zhotovený z ocelového drátu o průměru 4 mm. Čelo motorového krytu, slepené z balzy a překližky, je upevněno k trupu bukovými kolíky.
Křídlo je dělené. Základem jsou balzové lišty o průřezu 5 x 8 a 5 x 10 mm, z nichž jsou zhotoveny hlavní a pomocný nosník a žebra z balzy tloušťky 2 mm, ve střední části z překližky 1 mm a topolové překližky 3 mm. Náběžná lišta je slepena z balzy o průřezu 5 x 15, 5 x 6 a 6 x 8 mm, odtoková je z balzy 1,5 x 35 a 6 x 20 mm. Spojky polovin křídla jsou z ocelového drátu o průměru 5 a 6 mm. Pásnice obou nosníků jsou vylepeny stojinami z balzy tloušťky 2 mm s léty napříč. K trupu je křídlo upevněno gumovými oky.
Ocasní plochy jsou celobalzové, konstrukční. SOP je součástí trupu, VOP je dělená, poloviny jsou s trupem spojeny ocelovými dráty o průměru 3 mm.
Celý model je potažen Vliesem.
Modeláři, kteří mají zájem si model postavit z laserem řezaných dílů, mohou napsat na e-mailovou adresu domaje@seznam.cz a objednat si stavební díly.