Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
870,00 Kč
Obří historický soutěžní motorový model Lanzo Racer
Rozpětí | 3533 mm |
Délka | 1740 mm |
Hmotnost | 4100 g |
Konstrukce | Chester Lanzo/Ing. Miloš Mikulka |
Po velmi dobrých zkušenostech modelářů ze soutěžního létaní v rámci klubů SAM s modelem Berryloid (byl publikován v RC revue 9/2021), který má rozpětí křídla přibližně 3,5 metru, jsem na přání mých modelářských kolegů překreslil a připravil podklady pro řezání stavebních dílů na motorový model Lanzo Racer. Velké rozpětí křídla totiž udělalo z Berryloida na soutěžích SAM téměř neporazitelný model. Nakonec, každý, kdo kdy létal s modely o rozpětí kolem jednoho metru, a pak si postavil třeba dvoumetrový model, okamžitě poznal velký posun v letových vlastnostech a především ve výkonech. Při rozpětí 3,5 metru je vše ještě výraznější. Připustím však, že létání s větším modelem je náročnější, zejména v tom, že si s ním nemůžeme bez jakýchkoliv zábran dovolit to, například přistávat, jako s modelem malým. Konstrukce většího modelu má podstatně větší hmotnost, oproti malému modelu je relativně subtilnější a je v podstatě dimenzována na let a nikoliv na nějaká nepovedená přistání. Prostě, musíme se k většímu modelu chovat jako k letadlu a pak se nám odmění nezapomenutelným majestátným letem. Konečně, soutěžní pravidla SAM nejsou koncipována tak, abychom ukončovali let zapícháváním do země, ale můžeme si dovolit přiblížení na přistání a přistání jako se skutečným letadlem. A v tom spočívá krása celého letu s větším modelem.
Tento úvodní odstavec platí pro všechny modeláře, kteří začnou přemýšlet nad tím, že si Lanzo Racer postaví. Jeho stavba není složitá, je to koncepčně v podstatě školní model, který je jen o trochu větší, a na stavbu – zejména trupu – potřebuje o trochu více místa. Každý, kdo zvládl postavit Čížkovu Sluku nebo Neptuna, zvládne stavbu Lanzo Racera rovněž. Důležité je však zvážit, zda jsou naše pilotní schopnosti na takové úrovni, abychom model po stránce letové zvládli – viz první odstavec.
Takže dost k úvodu a nyní něco málo ke konstruktérovi modelu. Američan Chester Lanzo se narodil v roce 1914 v Clevelandu, ve státě Ohio. V roce 1922 začal modelařit a stavba, zejména pak konstrukce modelů letadel, se staly jeho celoživotním koníčkem. Vyhrál spoustu významných modelářských závodů, byl držitelem řady rekordů. Podílel se na vývoji řízení modelů rádiem. V roce 1937 vyhrál první závod rádiem řízených modelů v USA. Publikoval množství stavebních plánů modelů letadel, zejména s gumovým pohonem a s benzinovými motory. Vyráběl také stavebnice modelů letadel. Postupně se zařadil mezi nejvýznačnější letecké modeláře v USA. Po absolvování střední školy pracoval jako konstruktér v několika strojírenských firmách. Po dokončení vysoké školy, v roce 1942, nastoupil do zaměstnání u NACA (Národní poradní výbor pro letectví), kde pracoval až do odchodu do důchodu v roce 1974. Jako ocenění celoživotních zásluh o modelářství byl uveden –jako jeden z prvních – v roce 1976, do síně slávy AMA (Americká modelářská asociace). Jeho tvůrčí modelářská kariera trvala až do roku 1989, kdy zemřel. Dnes popisovaný Lanzo Racer je jednou z jeho konstrukcí z roku 1936.