Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Soutěžní větroň RCV1 (Retro, E-Retro) Congest
Rozpětí | 2200 mm |
Délka | 1190 mm |
Hmotnost | 880 g |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Zpracoval | Ladislav Knebl |
Soutěžní model větroně řízeného pouze směrovkou, tedy kategorie RCV1, navrhl Zdeněk Raška v roce 1971 a jeho výkres dokončil na Silvestra téhož roku, což dokládá datum na výkrese narýsovaném tuší na pauzovacím papíře. Výkres se zachoval do dnešních dnů, takže podle něj mohl Leopold Walek zpracovat výkres nový, odpovídající současným požadavkům pro stavbu repliky modelu.
Štíhlý trup, mírně autostabilní profil 336 GOE na křídle a promyšlená jednoduchá, ale funkčně spolehlivá konstrukce plně odpovídala tehdejším soutěžním požadavkům i materiálovým možnostem pro stavbu modelů větroňů v roce 1971. S modelem o hmotnosti kolem 900 g se dalo rozumně létat ve větru o rychlosti tak do 6 m/s. Při silnějším větru to již byl docela „boj o přežití“. Duralový jazyk použitý ke spojení polovin křídla s trupem byl tehdy často používaným ochranným prvkem křídla při soutěžích RCV1, kdy se muselo přistávat v limitu 20 sekund do vytyčeného čtverce, což při řízení modelu pouze směrovkou nebyla jednoduchá úloha a přistání se často podobalo řízené havárii. Při použití duralového jazyku jako spojovacího prvku se z něj poloviny křídla při tvrdším přistání snadno vysunuly, aniž došlo k jejich poškození. Drátěná spojka by to neumožnila.
Na soutěžích větroňů kategorie RCV1 létal Congest od jara roku 1972. V roce 1973 s ním Zdeněk Raška zvítězil na mistrovství České republiky RCV1, přesto jeho plánek nebyl doposud publikován.
Později byl model Congest postavený Zdeňkem Raškou přestavěn na pohon spalovacím motorem Tajfun hobby o zdvihovém objemu 1 cm3 v přídi trupu a vybaven proporcionální RC soupravou s řízením směrovky a výškovky. Létali s ním Zdeňkovi synové Vlastimil a Zdeněk a jejich kamarádi. Model byl postupně „amortizován“ a v rozsáhlé pozůstalosti Zdeňka se nedochovalo ani torzo tohoto modelu. Stejné je to i s fotografiemi, našly se pouze dvě skupinové, na kterých je konstruktér s původním modelem.
Dnes je možné s modelem Congest soutěžit podle prozatímních pravidel SAM 78 v kategoriích Retro a E-Retro větroňů zkonstruovaných do roku 1980 včetně. Je možné doplnit ovládání výškovky a elektromotor.
Na výkrese je model v původním provedení s řízenou pouze směrovkou. Ovládání výškového kormidla si každý stavitel může vyřešit podle svých zvyklostí stejně jako instalaci pomocného motoru.