Rozpětí | 2224 mm |
Délka | 1425 mm |
Hmotnost (elektro) | cca 1400 g |
Konstrukce/zpracoval | Steve Kowalik/Ing. Miloš Mikulka |
Motorový model Miss Delaware nepatří mezi modely, které se mezi našimi modeláři běžně stavějí. V dnešní době, kdy se většinou každý z nás rád pochlubí na sociálních sítích novým pěkným modelem, jsem Miss Delaware prozatím nezaregistroval. Je to škoda, protože jde o tvarově pěkný kabinový motorový model, s proporcemi, které jej předurčují ke spolehlivému létání. Když jsem při prohlížení modelů na portálu Outerzone na tento pěkný model narazil, okamžitě jsem se rozhodl výkres překreslit, model upravit pro řízení rádiem a elektropohon, který je pro mnoho modelářů přece jen pohodlnější než benzinový motor s jiskřivou svíčkou, jímž byl původní model poháněn.
Pro bližší seznámení s modelem uvedu alespoň několik údajů: Konstruktérem je americký modelář Steve Kowalik, který jej zkonstruoval a postavil v roce 1936 a hned se s ním zúčastnil řady modelářských soutěží. Koncepčně jde o prakticky celobalzový model s rozpětím cca 2,2 metru, přirozeně s kabinou, jak bylo u konstrukcí na konci třicátých let minulého století v Americe zvykem. Prostě klasický soutěžní model té doby schopný unést relativně hmotný benzinový motor – v původním modelu to byl Brown Junior. Protože se Miss Delaware ukázala jako velmi úspěšný soutěžní model, byla bezprostředně zahájená i výroba stavebnice modelu. Jen pro zajímavost – Steve Kowalik je konstruktérem dalšího, velice pěkného motorového modelu Miss Arpiem, o rozpětí cca 1,6 metru, jehož výkres je rovněž k dispozici na portálu Outerzone.
Protože si rád usnadňuji práci a vyhýbám se tomu, abych v bytě cokoliv vyřezával, připravil jsem si podklady na řezání stavebních dílů laserem. Modeláři, kteří by si chtěli z nich také model postavit, si stavební díly mohou objednat u firmy Czechaero.
To, že může být model Miss Delaware úspěšný i v dnešní době na soutěžích historických modelů dokázal Petr Hrubý, když s ním na loňském mistrovství světa v Maďarsku obsadil výborné páté místo v kategorii Classic Texaco. Jeho model je poháněn historickým benzinovým motorem, tato verze je zachycena na samostatném výkresu. Vhodný benzinový motor s jiskřivou svíčkou lze získat například na eBayi. Model Miss Delaware Petra Hrubého je zachycen na řadě snímků doprovázejících tento článek.
Na stavbu modelu je jako hlavní materiál použita balza, dále pak smrkové lišty a topolová a letecká překližka. V původním provedení je model prakticky celobalzový, kromě nosníků křídla a vodorovné ocasní plochy.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z balzových podélníků a příček o průřezu 6 x 6 mm a dílů z topolové překližky tloušťky 3 mm. Celek je pak spojen v přední části vlepenou deskou pro umístění pohonné baterie a přepážkami z topolové a letecké překližky 3 mm. V zadní části je spojen ložem plovoucí výškovky z topolové překližky 3 mm. Do trupu jsou dále vlepeny bukové hranoly o průřezu 10 x 10 mm, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek zhotovený z ocelového drátu o průměru 3 až 4 mm. Čelo motorového krytu, slepené z balzy a překližky, je upevněné k trupu bukovými kolíky. Boky přední části trupu jsou vylepeny balzou tloušťky 3 mm.
Křídlo s tlustým profilem s rovnou spodní stranou je dělené. Základem jsou kvalitní smrkové lišty, z nichž jsou zhotoveny hlavní a pomocný nosník. Žebra jsou z balzy tloušťky 2 mm, ve střední části z topolové překližky 3 mm. Spojky křídla jsou z ocelového drátu o průměru 4 mm. K trupu je křídlo připevněno gumovými oky.
Ocasní plochy jsou konstrukční, obě mají symetrický profil. Spojení polovin plovoucí výškovky je ocelovým drátem o průměru 2 mm a duralovou tyčí o průměru 5 mm. Ocasní plochy mají klasickou celobalzovou konstrukci.
Potah celého modelu je z Vliesu, některé části jsou nastříkány červenou barvou ze spreje. Nápisy jsou vyřezány ze samolepicí fólie.