Rozpětí | 1210 mm |
Délka | 1030 mm |
Hmotnost | 550–620 g |
Konstrukce | Antonín Souček |
Po publikování plánku Dědek (RC revue 10/2022) jsem dostal od čtenářů, potenciálních stavitelů, několik reakcí – model má příliš složitý trup, komplikací je podvozek (většina asi létá na trávě) a především malý vnitřní prostor pro volbu různých typů baterií – což je pravda, protože baterie musí být umístěna dost vpředu, a s umístěním tříčlánku jsou problémy.
Když se mi po několika létech dostal původní Dědek zase do ruky, připadalo mi škoda jej úplně ze svého leteckého parku vyřadit, takže značně olétaný trup a poškozenou VOP dostal nové, a tak vznikl Dědek 2, u nějž jsem zohlednil připomínky k původnímu modelu.
Jeho určení je stejné jako u předchozí verze, tzn. především pro nás, vyššího věku, když už zrak není co býval, ale tentokrát si to s Dědkem 2 zkouší i malý vnouček, snad mu to nadšení vydrží. Model je optimální k pomalému poletování za klidného podvečera, za dobré viditelnosti. Jde o model levné, jednoduché konstrukce, určený pro rekreační létání. Ovládány jsou směrovka, výškovka a motor. Má dobrou klouzavost i přiměřenou stoupavost. Může létat i za větru, samozřejmě podle schopností pilota a vybavení modelu. Jeho stavba je snadná a rychlá, nároky na vybavení jsou minimální.
Celý model je postaven z Perimetru, což se mně zdá to nejlepší, co jsem kdy vyzkoušel. Lze použít i jiné typy pěnového polystyrenu, jak to komu vyhovuje. Polystyrenové díly jsou vyztuženy balzou. Balzu vybíráme dostatečně pevnou, ale lehkou. Celý model je lepen Herkulesem nebo jiným disperzním lepidlem, pouze poutací kolíky a ovládací páky jsou řádně zalepeny Tmelem-LA (UHU-POR). Křídlo je připoutáváno silikonovou hadicí – lze ji koupit v obchodech s elektroinstalačním materiálem – je dostupnější a odolnější než klasická guma.
Před zahájením stavby si zakreslíme do výkresu všechny potřebné úpravy, které vyplynou z použití jiného vybavení, například motoru, serv, způsobu náhonu kormidel atp. Pokud budeme používat pouze sklopnou vrtuli, můžeme o něco snížit přistávací „břicho“ na spodku trupu.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné, v podstatě „co dům dal“. Bezkomutátorový motor velikosti 2830 – stačí ten nejlevnější – s vhodnou vrtulí a odpovídajícím regulátorem. Můžeme použít i výkonnější motor s menší vrtulí, než je doporučený maximální rozměr. Prototyp modelu poháněl motor RAY 2830 1 000 ot./V s vrtulí 9/5, později jej nahradil motor Ultra 2812. Serva jsou použita Hitec HS-205, pro napájení tříčlánková baterie Li-pol s kapacitou 1 500 mAh. Pro uvedený způsob létání se takovýto pohon jeví jako dostatečný. Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled zejména na celkovou hmotnost, která by se měla pohybovat v rozumných mezích, ale ne na úkor spolehlivosti, pevnosti a kvality stavby modelu.