Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC elektroakrobat, rozpětí 1290 mm, konstrukce J. Bílý
Konstrukce | Jaromír Bílý |
Rozpětí | 1290 mm |
Plocha křídla | 33,1 dm2 |
Hmotnost | 1250-1560 g |
Funkce | S, V, Kř., M |
V závěru článku "O jednom neobvyklém rušení" s obrázky modelu Doruki (RCR 6/2001) jsem zauvažoval o nahrazení použitého motoru Mega mini 7E novým třífázovým Phasorem 303.
Stalo se, výsledek předčil mé očekávání. Když opadlo prvotní nadšení nad zlepšením letových parametrů, zejména nad prodloužením doby letu na téměř dvounásobek, začal jsem model posuzovat kritičtěji. Doruki sice dokáže létat na velmi malém prostoru, ale po vypnutí motoru až příliš zpomaluje. Nahrazení pevné vrtule sklopnou pomohlo jen málo. Křídlo je zkrátka příliš tlusté, pokud model nelétá trvale na motor. Také starty z ruky mi brzy začaly připadat pro motorový model nepatřičné. Závěr byl jasný – nový Phasor si zaslouží lepší model.
Evergreen je menší, má lichoběžníkové, o málo štíhlejší křídlo se stejným, ale dále ztenčeným profilem (12 % u kořene a 10 % na konci). Plovoucí výškovka je vyvážená aerodynamicky, případněi staticky. SOP je vyvážena aerodynamicky. Baterie je snadno přístupná po sejmutí nástavby s kabinou. Podvozek lze po povolení dvou šroubů odejmout, takže je možné model složit do krabice o rozměrech 145x310x1300 mm.
Evergreen zcela naplnil mé představy. Dlouhé nožové letya stoupavé výkruty, dobře ovladatelné autorotační figury a příjemné letové vlastnosti zaručují, že model v rukou dobrého pilota zvládne akrobatickou sestavu F5A naprosto bez problémů.
Pro motor Phasor 303 používám vrtule APC 10/5E, Aeronaut 10/6 nebo sklopnou APC 10/6F.S desetičlánkem létá model velmi svižně, proto jsem dosud dvanáctičlánek ani nezkusil. Doba letu se podle způsobu létání pohybuje od 6 do 9 min. Na 7 až 8 článků jes modelem pěkné akrobatické polétání.
Přítel mi nabídl k vyzkoušení nový motor AXI 2820/10. Létal jsem na baterie složené z 8a 10 článků Sanyo 1700 SCRC, s vrtulí Aeronaut CAM Carbon 11/7. Dojem z motoru je velmi dobrý. Model létá s uvedenou vrtulí razantněji, než s Phasorem 303a vrtulí Aeronaut Glas Elektro 10/6, letové časy jsou asi o čtvrtinu kratší.
U prototypu jsou serva kormidel umístěna pod křídlem. Servo směrovky, ovládající i ostruhové kolo, má kovovou převodovku. U dalších Evergreenů byla umístěna serva kormidel v zadní části trupu, případně miniservo výškovky vzadua poněkud robustnější servo, řídící směrovku a ostruhové kolo, v trupu pod křídlem. Toto řešení doporučuji zejména v případě, že budete létat na dvanáctičlánek. Na výkrese jsou zakresleny polohy serv pro všechny možnosti. Prototyp (s 10 články Sanyo 1700 SCRC) má hmotnost 1530 g. Hmotnosti dalších modelů se pohybují v rozmezí 1250 až 1550 g (nejnižší hmotnost s osmičlánkem 1,25Ah).
Pro usnadnění stavby je možno zakoupit některé hotové balzové díly a všechny překližkové díly.
Při stavbě modelů používám hodně přípravků. Je to práce navíc, ale vyplatí se: nikdy nemám zkroucené křídlo nebo „zahýbající“ trup. Zdvojené bočnice slepuji v přípravku již ohnuté, při sestavování trupu se s nimi pracuje daleko snadněji. Na přípravky, vyřezané odporovým drátem z pěnového polystyrénu zpracovávám desky nevhodné pro použití na díly modelu.
Trup má bočnice (stejně jako nástavbu) sestaveny v šablonách. Bočnice sestavíme v přípravku s přepážkami. Dolníi horní potah trupu jsou balzové, vpředu je dolní potah zdvojený.Předek trupu je z balzového hranolu, opracovaného na patřičný tvar a zevnitř vydlabaného.
V zadní části zalepíme pouzdro pro uložení ložisek. Později do pouzdra vsuneme distanční trubku, ustavíme ji a zalepíme.
Do přední části horního balzového potahu trupu instalujeme vhodný uzávěr kabiny.
Nástavba trupu, která slouží jako pouzdro baterie,sestává ze dvou bočnic a vrchního dílu a je opět slepena v přípravku. Kabinu přilepíme až po nažehlení fólie. Štěrbiny mezi trupem a nástavbou slouží jako výstupy chladicího vzduchu.
Žebra křídla koupíme hotová, vyřežeme nebo zhotovíme rašplovou interpolací z balzy. Křídlo prototypu bylo stavěno v celku, lišty byly nastaveny ve středu. Samozřejmě je možné slepit křídlo ze zvlášť postavených polovin.
Je rovněž možné vyřezat křídlo zpěnového polystyrénu. Laminátové páky křidélek lze nahradit plastovými (například MP Jet 2230).
Kýlovou plochu a kormidlo sestavíme a slepíme z balzových lišt. U prototypu jsou k připojení kormidla použity velké závěsy DUBRONo. 267. Funkci čepů plní ocelový drát řiditelné ostruhy s kolem. Toto řešení předpokládá použití miniserva s kovovou převodovkou nebo standardního serva umístěného pod křídlem. Pro miniservo s plastovou převodovkou použijeme standardní závěsya pevnou ostruhu.
Výškovka je plovoucí, dvoudílná. Je spojena uhlíkoaminátovou tyčí nebo trubkou, uloženou v papírových nebo sklolaminátových pouzdrech, nalaminovaných přímo na čepu. Výškovka je stavěna podobně jako směrovka. Statické vyvážení není nutné, je zakresleno pro informaci.
Nažehlení folie a dokončení modelu je již běžná rutina.