Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC polomaketa dvouplošníku, rozpětí 1008 mm, konstrukce V. Caha
Konstrukce | Vladimír Caha |
Rozpětí | 1008 mm |
Délka | 795 mm |
Hmotnost | 940 g |
Motor | 2 ccm |
Ovládané funkce | S, V, Kř., M |
Na rozvoji sportovního letectví ve 20. a 30. létech má nemalý podíl britská firma de Havilland s řadou letounů, jejichž názvy byly vesměs vytvořeny obměnou původního názvu Moth (můra, mol). Prvním z této řady jeD.H. 60 Cirrus Moth. Jeden z exemplářů byl dokonce v nedávné době přímo firmou de Havilland restaurován do letuschopného stavu a je předváděn na leteckých dnech i při jiných příležitostech a budí vždy zaslouženou pozornost.
Výkony letounu i pořizovací a provozní náklady vzbudily v době jeho vzniku velký zájem a firma záhy získala objednávky ministerstva letectví, aeroklubů i soukromníků. Celková produkce MothůD.H. 60 včetně licenčních převýšila 3000 kusů a ještě dnes létá mnoho zachovalých strojů po celém světě. Řada letounů Cirrus Moth byla opatřenaplováky nebo lyžemi.
Stavba není složitá a model má velmi dobré letové vlastnosti, takže je velmi vhodným typem pro rekreační létání. Pro jeho malé rozměry (ve složeném stavu se vejde na zadní sedadlo osobního automobilu) je k jeho pohonu použit podobně jako u modelu Bristol Scout D (RCR 7/2001) motorJunior 2 cm3.
Celý model je klasické, převážně balzové konstrukce. Křídla jsou v celku, horní je uloženo na vzpěrách. Hlavní podvozek je odnímací. Ocasní plochy jsou pevně zalepeny v trupu.
Model není určen pro začínající modeláře a létání s ním předpokládá určité zkušenosti s RC modely.
Trup sestává z balzových bočnic a přepážek. Hřbetní i dolní část trupu mají tuhý balzový potah. Motorový kryt má přední část odnímací a zadní pevnou. Obě jsou slepeny z balzy.
Křídla mají stejné vzepětí. Dolní křídlo je opatřeno křidélky. Obě křídla mají hlavní a pomocný nosník vždy ze dvou pásnic spojených stojinou. Náběžná i odtoková lišta jsou balzové. Středy křídla jsou vyztuženy překližkovými spojkami a tuhým balzovým potahem.
Horní křídlo je opatřeno držáky, jimiž se nasunuje na pevné vzpěry křídla. K jeho zajištění slouží tzv. lustrsvorky.
Dolní křídlo má křidélka uchycena otočnými plastovými závěsy. K trupu se křídlo upevňuje kolíkem v náběžné části a plastovým šroubem M4.
Ocasní plochy jsou vyřezány a vybroušeny z plné balzy 4. Konstrukci znázorňují nalepené pásky z kladívkové čtvrtky.
Vzpěry podvozku jsou ohnuty z ocelového drátu a doplněny balzovými lištami. Kola o průměru 65 mm použijeme koupená. Podvozek je odnímatelný, upevňuje se do držáků v bočnicích trupu plechovými nebo plastovými třmeny a šrouby M2.
Celý model je potažen Litespanem. Poznávací značky jsou vyříznuty z Litespanu a přižehleny. Potah z Litespanu není třeba opatřovat ochranným nátěrem proti účinkům paliva.
Prototyp modelu je ve zbarvení letounů pozdějšího typu Gipsy Moth, které se mi líbí více.
Prototyp modelu létá s motorem Junior 2 cm3 opatřeným vrtulí 200/140 KP Prostějov. Motor je uložen hlavou nahoru. Palivová nádrž o objemu cca 90 cm3 je spájená z konzervového plechu. Na výkrese je znázorněna nádrž Hacker o objem 55 cm3.
Pro řízení může být použitá jakákoliv RC souprava umožňující ovládání otáček motoru, směrovky, výškovky a křidélek. V palubním systému je nejlépe použít mini nebo mikroserva (v prototypu Graupner C 241) a přijímač malých rozměrů (v prototypu JETI Rex 7 mini). Baterie(u prototypu 1600 mAh)umístíme podle těžiště modelu (u prototypu vmístězadního pilotního prostoru pod odnímacím víkem). Serva křidélek (u prototypu Graupner C 261) upevnimena úložné desky ve spodním křídle.
K ovládání SOP a VOP a motoru jsou použity klasické zakoupené lanovody s ocelovou strunou a ovládací páky malého provedení od firmy MP Jet. Táhla ke křidélkům jsou z ocelového drátu.
Ve vzduchu se model chová klidně a jeho let je velmi realistický zvláště na volnoběžné otáčky motoru. Při vysazení motoru je třeba počítat s větším čelním odporem modelu a rychlou ztrátou výšky. Model jde bezpečně startovat i z ruky, což ocení zvláště ti, kteří nemají k dispozici vzletovou dráhu.
Obecně platí, že malé modely létají rychleji a není vhodné létat s nimi daleko od sebe, protože hrozí nebezpečí ztráty orientace a možnost havárie a zničení modelu.