Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC rekreační elektrovětroň, rozpětí 2505 mm, konstrukce J. Štěpánek
Konstrukce | Jan Štěpánek |
Rozpětí | 2505 mm |
Hmotnost | 1700 g |
Ovládané funkce | S, V, M |
Freddy 500 je elektrolet určený k létání v termice a za mírného větru. Je nenáročný na pilotáž, svými nezáludnými letovými vlastnostmi je vhodný i jako první elektrolet. Je určen pro středně pokročilé modeláře, v žádném případě bych jej nedoporučoval jako úplně první model. Ke stavbě modelu těchto rozměrů a konstrukce se předpokládají zkušenosti ze stavby jednodušších RC modelů.
Fredy je klasické dřevěné konstrukce. Křídlo s profilem E 387 má balzová žebra, pásnicový hlavní nosník ze smrku a potah torzní skříně z balzy. Je děleno na pět částí, které se nasouvají na ocelové spojovací dráty (k zajištění slouží pásek čiré izolepy). K trupu je připevněno čtyřmi polyamidovými šrouby. Trup je klasické bedničkové konstrukce s balzovými bočnicemi, které jsou v přední části zesílené překližkou. Snímací překryt kabiny, pod nímž jsou uložena serva, je vybroušen z balzy. K trupu lze upevňovat jakýmkoliv způsobem, každý modelář má ten „svůj“. Nejjednodušší je uchycení izolepou. Zajímavé je uložení motorové přepážky do trubky stočené z překližky; díky tomu lze přední část vybrousit do zcela oblého tvaru, který plynule navazuje na vrtulový kužel průměru 42 mm. Trup je dostatečně prostorný pro zástavbu jakéhokoliv standardního RC vybavení se dvěma servy (prototyp je vybaven dvěma servy C 507). Ocasní plocha je motýlkového uspořádání. Je odnímací, poloviny se k centroplánu na konci trupu nasouvají na ocelové dráty. Kormidla jsou vybroušena z plné balzy a na stabilizátor upevněna závěsy z plastové samolepicí pásky.
Prototyp modelu je osazen pohonnou jednotkou Robbe Planeta Power 500 s vrtulí 12,5/6,5“. K napájení slouží sedmičlánek Sanyo 1700 SCR. Baterie jev trupu uložena šikmo, aby při případné havárii vyjela ven prostorem kabiny a nezdemolovalapředek trupu. Ovládány jsou motýlková ocasní plocha (lanovodem) a otáčky motoru.
Křídlo a ocasní plochy prototypu jsou potaženy nažehlovací fólií Oracover (kombinace bílé a transparentní červené). trup je potažen rovněž bílým Oracoverem (překryt kabiny modrým).
Až na výjimky je celá konstrukce modelu lepena epoxidovým lepidlem Epoxy 1200. Tato metoda je výhodná především proto, že nedeformuje konstrukci při vytvrzování lepidla a poskytuje dostatek času při práci. Je však třeba pracovat velice pečlivě, aby zbytečně nenarůstala hmotnost modelu. Pro lepení extrémně namáhaných spojů, kde je nutné použít větší množství lepidla, je do natvrzené pryskyřice přidáno plnivo Poxan (mikrobalóny).
Freddy létá velmi dobře a vyniká pěkným kluzem. Pokud je mírně potlačen, letí v motorovém letu hodně rychle. Musíme tedy nastoupat dostatečnou výšku, stáhnout motor a model přitahovat trimem, než začne houpat. Při přetažení v kluzu nemá snahu padat po křídle. Pokud model přetáhneme v motorovém letu, tak se propadne na stranu, nakterou je nakloněn. Jakmile nabere rychlost, je opět řiditelný. Takové propadnutí není ve větší výšce nebezpečné, ale prvních několik metrů po startu musíme být opatrní. Zvláště začínající piloti by si měli dávat pozor a zalétání svěřit zkušenějšímu pilotovi.