Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC rekreační dvoumotorový elektrolet, rozpětí 1340 mm, konstrukce A. Souček
Konstrukce | Antonín Souček |
Rozpětí | 1340 mm |
Délka | 873 mm |
Hmotnost | 1100 g |
Ovládané funkce | S, V, M |
Moss je dvoumotorový elektrolet určený pro rekreační polétání. Stavba je jednoduchá a rychlá. Základním materiálem je pěnový polystyren. Tento materiál a způsob stavby – někým odsuzovaný, jiným naopak vychvalovaný – umožňuje při pečlivé práci dosáhnout lepšího vzhledu než u polystyrenových modelů ze stavebnic známých výrobců, a to jen za zlomek jejich ceny.
Polystyren použijeme raději méně napěněný (s jemnější strukturou). Opracováváme jej odporovou pilou podle šablon zhotovených nejlépe z kuprextitu (postup byl již v modelářském tisku několikrát popsán). Balzu vybereme dostatečně pevnou, ale lehkou. Opravitelnost případných ran a různých šrámů je při použití lepidla Purex velmi dobrá. Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné. Dva motory Speed 400/6 V (7,2 V) s přímým náhonem, vrtule 6/3“ (6/4), regulátor 30 A (JES). Serva jsou kvůli úspoře hmotnosti použita velikosti mini nebo mikro. Pohonná baterie se skládá ze šesti až sedmi článků Sanyo 1700 SCR. Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled hlavně na celkovou hmotnost, která by rozhodně neměla překročit 1100 g; čím méně, tím lépe, ale ne na úkor pevnosti a kvality stavby modelu.
Na potah je použit tenký barevný Modelspan. K lepení celého modelu je velmi vhodný Purex, s úspěchem lze však použít i disperzní lepidlo (Herkules, Ponal, Kleiberit).
Křídlo se k trupu připoutává gumou. VOP, pevně spojená se SOP, je odnímací, celek je přichycen dvěma kolíky a plastovým šroubem M4. Pro další zjednodušení stavby mohou být ocasní plochy i přilepeny, ovšem na úkor skladnosti modelu.
Před zahájením stavby si do výkresu dokreslíme případné změny, které vyplynou například z použití jiného typu serv. Všechny jinak neoznačené míry jsou v mm. Vlastní stavbu modelu je nejlépe začít vyřezáním všech dílů z PP.
Křídlo je nedělené, bez aerodynamického i geometrického křížení. Skládá se ze dvou polovin, k trupu se připoutává gumou.
K polystyrenovým dílům K1 a K2 je nalepena náběžná respektive odtoková lišta z balzy. Mezi K1 a K2 je křídlo zpevněno stojinou z balzy. Poloviny křídla jsou spojeny spojkami K3 z překližky. Střed křídla potáhneme z obou stran balzou 1 a oboustranně přelaminujeme tenkou skelnou tkaninou v šířce.
Motorové gondoly sestávají z balzových bočnic K5, výztužných balzových lišt, překližkové přepážky K6 a balzového čela K7. Shora je gondola uzavřena balzou. Dno zůstane otevřené kvůli dostatečnému chlazení motoru.
Ocasní plochy jsou vyříznuty z polystyrenu a olemovány balzovými lištami. Náběžné hrany jsou zaobleny.
Trup je „krabice“ slepená z polystyrenových desek. Hlavice je slepena z plných balzových hranolů a vpředu ukočena špicí z tvrdé balzy. Slepený polotovar hlavice je vybroušen do kruhového průřezu. Odnímací překryt kabiny je rovněž z polystyrenu, vpředu je opatřen kolíkem, vzadu je po sestavení modelu držen křídlem. Spodní část trupu zpevníme přetřením Herkulesem, polepíme jednou vrstvou papírové lepicí pásky a opět přetřeme Herkulesem
Všechny části modelu jsou přetřeny naředěným Herkulesem a do hladka vybroušeny. Jednotlivé díly potáhneme tenkým barevným Modelspanem, který lepíme opět silně naředěným Herkulesem. Nakonec je model dvakrát lakován lihovým nebo disperzním čirým lakem.
Model je poháněn dvěma motory Speed 400/6 V s vrtulemi Graupner 6/3. K jejich napájení slouží baterie složená ze šesti až sedmi článků Sanyo 1700 SCR. Motory odrušíme keramickým kondenzátorem 68n; k přepážkám K6 gondoly jsou přišroubovány dvěma šrouby M2,5x5.
RC souprava musí umožňovat ovládání tří funkcí: směrovky, výškovky a obou motorů. K ovládání motorů slouží regulátor JES 35 nebo podobný. Jako táhla ke kormidlům jsou použity lanovody.
Při bezchybné stavbě je zalétání modelu zcela bez problémů. Moss je rychlý, obratný, bezpečně zalétne základní akrobatické obraty. Velký vliv na celkové vlastnosti modelu má jeho celková hmotnost, která by měla být co nejmenší. Doba letu se po hybuje v rozmezí 8 až 10 min, podle způsobu létání a stavu baterií.