Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
RC polomaketa akrobatického letadla, rozpětí 824 mm, konstrukce Z. Raška
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 824 mm |
Délka | 632 mm |
Hmotnost | 360 g |
Plocha | 14,39 dm2 |
Motor | Speed 280 |
Převod | 4,2:1 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Letounem B422 vyvrcholila řada předválečných akrobatických Avií. Úspěchy známých Avií B122 jsou spjaty především s „Králem vzduchu“ F. Novákem a dále s piloty Hubáčkem, Širokým, Ambružem a Výborným. První vavříny získali v roce 1934 ve Vincennes, dařilo se jim i v roce 1936 na olympijské soutěži v Berlíně a o rok později na leteckém mítinku v Curychu získali v soutěži jednotlivců první, třetí a čtvrté místo, v kategorii C první tři místa a zvítězili i ve skupinové akrobacii.
V roce 1938 se naši piloti připravovali na mezinárodní letecké klání ve francouzském St. Germain en Laye, jehož vyvrcholením měl být souboj F. Nováka s Němcem von Hagenburgem. V Avii podle požadavků F. Nováka upravili dvě B122 na B422, mezi piloty zvané stodvaadvacítky s prošlápnutým křídlem. Novákův letoun měl imatrikulaci OKAVC, záložní, ve kterém do Francie letěl kpt. Truska, OKAVD. Ačkoliv v soutěži zvítězil o 21 bodů, byl F. Novák za údajné překročení letového času penalizován a skončil na druhém místě.
B422 byl jednomotorový jednomístný vyztužený dvouplošník smíšené konstrukce s otevřeným pilotním prostorem a pevným podvozkem ostruhového typu. Pohonnou jednotkou byl hvězdicový devítiválcový motor Avia Rk17 o zdvihovém objemu 16,7 l a výkonu 309 kW. Rozpětí letounu bylo 8,85 m, délka 7 m, plocha křídel 21,1 m2, hmotnost prázdného letounu 860 kg, vzletová 1050 kg, nejvyšší rychlost 270 km/h, cestovní 230 km/h, dostup 7000 m, dolet 575 km.
RC model B422 je postaven v měřítku 1:10,7. Pohonnou jednotkou je motor Speed 280/6 V s převodem 4,2:1 a vrtulí firmy Hořejší model o průměru 230 mm. RC vybavení sestává z regulátoru JES 110, přijímače Rex 4 a serv Hitec HS50; jako zdroj slouží osmičlánek NiCD 270 mAh. Kompletní vybavení má hmotnost 197 g, model je nutné postavit nejvýše za 200 g, ale raději méně, aby se plošné zatížení pohybovalo kolem 25 g/dm2.
Aby se to povedlo, je nutné věnovat maximální pozornost výběru materiálu a šetřit každým gramem, i na lepidle Kanagom, které ředím v poměru 1:1 zaponovým nitrolakem a nitroředidlem C6000. Všechny díly řežeme ostrými nástroji – lišty balzořezem a k broušení si nalepíme na vhodné hranoly brusný papír zrnitosti 100, 280 a 400. Pracujeme na rovné pracovní desce přímo na výkrese. Vše zajišťujeme ostrými modelářskými špendlíky nebo aspoň ocelovými špendlíky se skleněnou hlavičkou.
Trup sestává ze dvou bočnic spojených rozpěrkami a vpředu čtyřmi přepážkami. Horní část má tvarovou karoserii tvořenou polopřepážkami a balzovými podélníky, také boky a spodek trupu jsou dotvarovány balzovými podélníky.
Ocasní plochy jsou slepeny z balzových lišt. Oblouk SOP je lamelován z balzových pásků tloušťky 0,8 v špendlíkové šabloně. Kormidla jsou po potažení k pevným částem uchycena izolepou. Páky vyřízneme z překližky.
Křídla jsou slepena běžným způsobem z balzových žeber a lišt, horní křídlo se svým prosednutím však vyžaduje přesnější a náročnější práci. Koncové oblouky jsou opět lamelovány z balzových pásků. Hlavní nosník sestává ze dvou pásnic spojených stojinou, pomocný nosník je pouze na horní straně křídel.
Podvozek ohneme z ocelového drátu o průměru 1,8 do výpletu jízdního kola. Vlastní podvozkové nohy vyřízneme z tvrdé balzy. Úzká kola hlavního podvozku o průměru 60 zakoupíme v modelářské prodejně nebo je zhotovíme z balzy stejně jako ostruhové kolo o průměru 15.
Celý model je potažen bílým Vliesem a potah je doplněn červenými ozdobami z přilakovaného středně tlustého Modelspanu. Boky a spodek trupu jsou polepeny pouze červeným Modelspanem. Poznávací značky a šípy na bocích trupu jsou z bílého průklepového papíru.
Maketa hvězdicového motoru je sestavena z nalakovaných balzových kulatin a hliníkových trubiček. Stejně jako větrný štítek a ostruhu ji lepíme až na potažený model.
Přijímač a baterie jsou v trupu upevněny suchým zipem, samozřejmě tak, abychom jimi model vyvážili. Serva instalujeme do pilotního prostoru na rám z lišt, přilepený k hlavním bočním podélníkům trupu. Táhla k ocasním plochám jsou ohnuta z hliníkového drátu o průměru 2.
Vzhledem k tomu, že jde o letoun s otevřeným pilotním prostorem, je vhodné jej doplnit figurkou pilota z pěnového polystyrenu, kterou připevníme suchým zipem, přilepeným na záda figurky, k polopřepážce 11.
Před prvním startem je nutné zkontrolovat souměrnost modelu, velikost výchylek kormidel, funkci regulátoru a správnou sbíhavost kol i ostruhy. Pak už stačí pěkné počasí, klidný podvečer, naplno nabité baterie a můžeme odstartovat.