Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Polomaketa historického letounu na elektropohon; rozpětí 1035 mm; konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 1035 mm |
Délka | 775 mm |
Hmotnost | 150–190 g |
Motor | střídavý z CD-ROM |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Postavit model letounu bratří Čiháků z roku 1913 jsem se rozhodl, když jsem se dozvěděl, že pojedeme létat do prešovské haly. Diváci tam už dříve viděli létat mého Stinsona, Agro-Turbo, Avii B-422 i obě Etrichovy Holubice, takže to chtělo něco nového. Vzpomněl jsme si na dobře létající Rapidy na gumu i CO2, které jsem měl před třiceti léty. Stačily dva dny na promyšlení konstrukce a výběr materiálu i rozkreslení některých detailů. Za týden byl model hotov, ale měl o 50 g větší hmotnost, než byl můj původní předpoklad. Ovšem amatérský stříďáček z CD (22 závitů) s vrtulí GWS o průměru 170, napájený dvěma články Kokam 360 mAh, dává dostatečný výkon. S regulátorem JES 06, přijímačem Rex 5 a dvěma miniservy je letová hmotnost modelu 190 g a plošná hmotnost kolem 8 g/dm2 (původně jsem chtěl jen 6 g/dm2). Za klidných podvečerů je s modelem pěkné polétání i venku.
Křídlo je stavěno tak, aby mělo co nejmenší hmotnost. Žebra mají balzové pásnice. Ty jsou nalepeny na čtyři podélníky (stojiny) křídla. Náběžná i odtoková lišta jsou rovněž balzové. Poloviny křídla se nasouvají na dva ocelové dráty. Ocasní plochy jsou sestaveny z balzových lišt. Poloviny výškovky jsou spojeny ocelovým drátem. Kormidla jsou připevněna na závěsech z Vliesu. Trup je sestaven známým způsobem ze dvou bočnic, spojených rozpěrkami. Motor je uchycen na překližkovou přepážku, polopřepážky sloužící k tvarování krytu rotačního motoru jsou balzové. Potah motorového krytu je balzový. Makety válců rotačního motoru jsou z papírové trubky, balzy a drátu. Nohy podvozku jsou ohnuté z ocelového drátu. Osa podvozku z hliníkového drátu je odpružena gumovými oky. Kola o průměru 65 pocházejí od firmy Kovo Najman. Kyvná překližková ostruha se otáčí na ose ze zkráceného špendlíku a je odpružena gumovým okem. Kozlíky napínacích lan jsou z bambusu, samotná lana z tenké kulaté opředené gumy (k dostání v galanterii) jsou zakončena očky, která se zavěsí na kozlík. RC vybavení je uchyceno k balzovému dnu trupu suchým zipem. Deska serv (HS-50) je pod odnímacím krytem nahoře. Táhla ke kormidlům jsou z lanovodů o průměru 1,5 mm s drátem o průměru 0,5 mm. Prototyp modelu byl potažen anglickým potahovým papírem Color modré barvy. Potah byl vypnut vodou a třikrát lakován.