Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
370,00 Kč
Sportovní elektrolet, rozpětí 1100 mm, konstrukce ing. P. Klusáček
Rozpětí | 1100 mm |
Délka | 950 mm |
Hmotnost | 1050 g |
Motor | KD 3210B |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Ing. Petr Klusáček |
Model Bohemia je postavený ve stylu letadel 30. let minulého století. Záměrem bylo navrhnout pomalejší stroj na elektropohon schopný zalétat běžné akrobatické prvky a připomínající skutečné letadlo. Je jak stavebně, tak z hlediska pilotáže vhodný pro zkušenější modeláře.
Na kostru modelu je použita převážně balza, několik dílů je z lehké překližky, motorový kryt a podvozek jsou z koupených polotovarů. Jednotlivé části jsou lepeny středně hustým kyanokrylátovým lepidlem, větší plochy disperzním lepidlem. Model je postaven v celku, přesto se vejde na zadní sedadla nebo do kufru osobního automobilu. Křídlo je ze samostatných polovin, nemá vzepětí ani geometrické křížení. Pro zhotovení žeber je vhodné si udělat šablonu, podle níž je vyřezáváme. Křidélka jsou z lehké plné balzy. Trup je řešen jako příhradová konstrukce s tvarovými přepážkami. Přední horní část trupu s kokpitem je navržena jako samostatný díl. K jejímu zajištění na trupu slouží kolíčky zasunuté pod příčku, vpředu se zasouvá pod motorový kryt. Na dokončeném modelu se proti posunutí vzad zajišťuje přilepením lepicí páskou.
Kryt motoru je zhotoven z plastového polotovaru - misky na šlehání. Vhodné typy lze zakoupit v Tescu, Intersparu atp. Důležitý je odpovídající průměr, mírně kónický tvar a dostatečná hloubka.
Dvoukolový podvozek je zhotoven ze zakoupeného uhlíkového polotovaru (rozteč 250, výška 120). Je snížen na 110 mm, osy kol jsou ze šroubů M3. Mechová kola mají průměr 60.
Potah modelu je z nažehlovací fólie. U prototypu jsou křídlo a VOP potaženy modrým transparentním Solarfilmem, na trup, SOP a doplňky na křídle je použit Oracover v odstínu "zlatá Piper".
Protože kokpit je otevřený, určitě by neměla chybět figurka pilota ani deska s palubními přístroji.
Prototyp modelu je poháněn střídavým elektromotorem s rotačním pláštěm KD 3210B (hmotnost včetně unašeče a vrtule 100?g, výroba Milan Král, Otovice). Baterie je složena z deseti článků Sanyo 2/3 SC 1200 mAh (370 g), regulátor je JES 18-3P, vrtule APC Elektro 12/6 (305/152 mm). Příkon této sestavy je 200 W, statický tah přibližně 11 N, doba letu 8 až 10 min. Použitím tří Li-pol článků Kokam K 3200 SHD (250 g) bez nutnosti dovažování modelu se doba letu prodlouží na 25 až 30 min. Při instalaci pohonné sestavy o hmotnosti nižší než 500 g je vhodné prodloužit přední část trupu, abychom zbytečně nezvyšovali hmotnost modelu dovažováním. Motor je připevněn v ose trupu, s vertikálním vyosením ±0° a horizontálním +2° vpravo. Držák na baterii je třeba zhotovit podle jejího typu, v prototypu modelu je připevněna na dno suchým zipem a z boků zajištěna balzovými opěrkami.
RC vybavení je běžné, postačí čtyřkanálová souprava s tím, že serva křidélek se připojí přes Y-kabel. Pokud máme k dispozici pětikanál, zapojíme křidélka na dva výstupy přijímače a můžeme je použít i jako flaperony. Poloviny výškovky jsou ovládány dvěma táhly či lanovody 2/1. V prototypu modelu jsou použita serva HS-55 a přijímač Rex 5 plus.
Zalétání přesně postaveného a vyváženého modelu je bez problémů. Létá přiměřenou rychlostí, k horizontálnímu pohybu mu stačí čtvrtina výkonu, zvládá akrobacii včetně stoupavých prvků, nožového letu a visení. Doporučené výchylky jsou: výškovka ±20°, směrovka ±35°, křidélka ±12°, flaperony ±10°.