Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Rekreační RC model, rozpětí 1322 mm, konstrukce A. Souček
Rozpětí | 1322 mm |
Délka | 900 mm |
Hmotnost | 1400–1500 g |
Motor | 2,5–3,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Antonín Souček |
Storr je určen především pro rekreační létání a propagační akce. Jeho robustní konstrukce umožňuje létání i v polních podmínkách. Stavebně i pilotně jej zvládne i začátečník, který však má alespoň určité zkušenosti s řízením větroňů. Pro zkušeného pilota je létání s tímto modelem vyloženě oddychová záležitost. Storr je přiměřeně obratný, má dobrou stoupavost a umožňuje přistání velmi malou rychlostí. Prototyp byl poháněn motorem MVVS 2,5 cm3, vhodný by byl i čtyřdobý motor patřičného výkonu. U všech motorů se předpokládá ovládání otáček, jinak let ztratí na realismu. Stavba modelu není příliš náročná, je třeba se řídit stavebním výkresem a návodem a dodržovat obecně platné zásady. Před zahájením stavby si nejdříve připravíme potřebný materiál. Balza by měla být převážně středně tvrdá, smrkové či borovicové lišty na nosníky křídla musejí být prvotřídní kvality, stejně jako letecká překližka, hlavně na baldachýn. K lepení použijeme převážně Kanagom, na lepení namáhaných spojů epoxid. Při stavbě dbáme na co nejmenší hmotnost, která je předpokladem dobrých letových vlastností. Souměrnost modelu by měla být samozřejmostí. Před zahájením stavby si doplníme do výkresu úpravy podle použitých serv, motoru, nádrže, instalaci táhel a případné další změny.
Křídlo je nedělené, bez křížení, každá polovina se staví zvlášť. K trupu se křídlo připoutává gumou. Žebra jsou zhotovena rašplovou interpolací z tvrdší balzy. Pásnice hlavního nosníku jsou ze smrkových nebo borovicových lišt 3x8, odtoková lišta sestává ze dvou balzových pásnic. Tuhý potah náběžné části tvoří spolu s pásnicemi a balzovou stojinou hlavního nosníku torzní skříň. Žebra jsou páskována balzou. Koncové oblouky jsou vybroušeny z velmi lehké balzy 20. Poloviny křídla spojují dvě spojky z kvalitní překližky. Střední část křídla je z obou stran přelaminována skelnou tkaninou o měrné hmotnosti asi 100 g/dm2. Trup běžné konstrukce je z tvrdších balzových prkének. Bočnice jsou zevnitř vpředu zesíleny překližkou 0,8 a vzadu balzovými příčkami; spojují je převážně překližkové přepážky. Baldachýn křídla je z velmi kvalitní bukové překližky 5. Odnímací překryt prostoru nádrže zhotovíme ze dvou přepážek z balzy 3 a pásků z balzy 3. Překryt je vzadu zajištěn kolíky, vpředu šrouby M3. Zbytek horní části trupu je uzavřen balzou 3. Odnímací kryt k přístupu k RC vybavení je zhotoven z balzy 3 a z balzy 5x7. Spodek trupu je po instalaci táhel uzavřen balzou 3. Ocasní plochy s profilem rovné desky slepíme z balzových prkének. SOP je z balzy 5, VOP z balzy 5 až 7. Na obvodové části použijeme tvrdší balzu. Kormidla opracujeme do požadovaného průřezu, obě poloviny výškového kormidla spojíme ocelovým drátem o průměru 2. Obě kormidla jsou připevněna otočnými závěsy. Ke kormidlům jsou připevněny vhodné ovládací páky, například MP Jet. Podvozek je dvoukolový s ostruhou. Hlavní podvozek ohneme z kvalitního duralového plechu 2. Polopneumatická kola hlavního podvozku o průměru 60–70 jsou přichycena šrouby a maticemi M3 s podložkami. Ostruhu ohneme z pružinového ocelového drátu o průměru 2. Celý model potáhneme tlustým papírem Modelspan nebo Japan a potah pětkrát až sedmkrát nalakujeme napínacím a lesklým nitrolakem. Podle možností a vkusu můžeme trup nastříkat i barevným nitroemailem. Zbarvení volíme takové, aby byl model dobře viditelný a aby bylo možné snadno určit jeho polohu za letu. Nakonec položíme ochranný nátěr proti účinkům paliva. Důkladně vylakujeme hlavně prostor motoru a jeho okolí. K potažení je pochopitelně možné použít i nažehlovací fóli. Pro další oživení a zlepšení vzhledu je vhodné doplnit hlavu pilota a štítek například z Durofolu. RC souprava musí umožňovat ovládání alespoň dvou prvků. Lepší ale je, zvláště u tohoto typu modelu, kromě ocasních kormidel ovládat i otáčky motoru. Serva plně vyhoví standardní velikosti. Táhla od serv ke kormidlům zhotovíme z balzových lišt 10x10 a zakončíme je dráty do jízdního kola s koncovkami(MP Jet). Pro spojení serva a RC karburátoru použijeme nejlépe lanovod, který vedeme co nejpříměji bez zbytečných ohybů. Vhodným rozmístěním jednotlivých prvků můžeme ovlivnit polohu těžiště. Vypínač umístíme tak,aby byl snadno přístupný, ale aby do něj nemohly vnikat zplodiny z motoru. Anténu přijímače vyvedeme co nejkratší cestou ven z trupu – necháme ji volně vlát za modelem nebo ji přichytíme špendlíkem na kýlovku. Na prototypu modelu byl použit motor MVVS 2,5 s vrtulí 200/ /120. Do přívodu paliva k motoru je žádoucí instalovat čistič paliva. Nádrž použijeme o objemu 100 až 120 cm3 s trubičkami vyvedenými dopředu. Je umístěna v prostoru mezi přepážkami T4 a T5. Základním předpokladem úspěšného létání je jako vždy souměrný, nezkroucený, správně seřízený a vyvážený model.