Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Polomaketa na elektropohon, rozpětí 909 mm, konstrukce J. Suchomel
Rozpětí | 909 mm |
Délka | 620 mm |
Plocha | 23,78 dm2 |
Hmotnost | 500 g |
Motor | Speed 400 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Jaroslav Suchomel |
Andula, jak ji přezdívají piloti a příznivci letectví, mě chytila za srdce v době, kdy jsem z ní absolvoval několik seskoků padákem. I přes to, že vypadá jako tlustá báryšňa, má vynikající letové vlastnosti a je velmi spolehlivá. Má vysoký dostup pro výsadkáře, velkou nosnost substrátů k ošetřování půdy pro zemědělce a místo pro dvanáct cestujících. Pro starty a přistání jí stačí jen krátká a nezpevněná plocha. Na Sibiři létá na lyžích, na velkých vodních plochách na plovácích. Létá v úpravě dopravní, transportní, sanitní a pomáhá i při hašení požárů. Je schopná létat i v těžkých povětrnostních podmínkách. Brzy An2 odejdou do zaslouženého důchodu. Piloti, parašutisti a všichni příznivci na ně budou dlouho vzpomínat a těžko hledat náhradu.
Vývoj prototypu začal již v roce 1937. Po válce byla konstrukcí pověřena konstrukční kancelář O. A. Antonova. Prototyp vzlétl v roce 1947 a sériová výroba začala v roce 1949. V roce 1962 byl v kyjevském závodě vyroben 5000. kus. Licenční An2 se vyráběly v Polsku a Číně.
An2 je celokovový dvouplošník s křídly o nestejném rozpětí a pevným podvozkem. Objemný trup je celokovová skořepina s bohatě zasklenou kabinou a velkými bočními dveřmi.
Rozpětí letounu je 18,18 m a délka 12,73 m. Pohání jej hvězdicový motor AŠ62.IR o výkonu 373 kW (1000 k). Nejvyšší rychlost je 253 km/h, přistávací 75 km/h. Prázdná hmotnost je 3410 kg, letová 5500 kg. Dostup má 4350 m a dolet 905 km.
První model An2 jsem postavil před více než patnácti léty na spalovací motor Taifun Hobby 1 cm3 v měřítku 1:20, později jsem na něj instaloval Fok 1,5, ale nikdy jsem s ním nelétal.
Asi před rokem jsem Andulu osadil elektromotorem Speed 400. V letu působila krásně a majestátně. Realismus letu byl vynikající. Vzbudila velkou pozornost a zájem. Pro motor řady 400 byl ale model zbytečně těžký a předimenzovaný.
Proto jsem postavil odlehčenou verzi opět v měřítku 1:20 s ovládáním tří funkcí znovu na oblíbený a rozšířený motor Speed nebo MIG 400, napájený ze sedmi článků 500 mAh nebo dvou článků Lipol. Model je možné osadit i střídavým motorem. Pro motor se zadní montáží je na výkrese nakreslena i tato verze.
Konstrukce je navržena tak, aby model byl dostatečně pevný, lehký a nepříliš stavebně náročný. Letoun je určen pro modeláře mírně pokročilé jak co do stavebních znalostí, tak co do létání.
Trup sestává ze dvou balzových bočnic a přepážek z překližky a balzy. Horní i spodní potah trupu jsou z balzy. Kabina je slepena z odřezků měkké balzy. Válcový kryt motoru je vystřižen ze spodní části plastové láhve od čerstvého mléka nebo jiné podobné. Na trup se připevňuje třemi vruty.
Podvozek z ocelového drátu, proti předloze značně zjednodušený, je přišit k žebrům křídla. Ostruha je také z ocelového drátu.
Ocasní plochy s profilem rovné desky zhotovíme z kvalitní balzy, kormidla jsou zavěšena na závěsech. K trupu jsou ocasní plochy přilepeny napevno.
Křídla jsou stavěna běžným způsobem z balzových žeber a podélníků. Nejdříve se vždy sestaví střední část, pak se s postupným překlápěním postaví levá a pravá polovina. K trupu se křídla upevňují šrouby.
Mezikřídelní vzpěry z překližky nejsou funkční. Vzpěry VOP, rovněž překližkové, jsou funkční.
Prototyp modelu je potažen Litespanem. Lze použít i papír, samozřejmě dobře nalakovaný napínacím a vrchním lesklým nitrolakem. Papírový potah přidá modelu větší hmotnost. Imatrikulační značky vystřihneme ze samolepicí folie nebo je nastříkáme tenkou vrstvu barvy.
Motory Speed 400 nebo MIG mají dostatečný výkon i při létání za silnějšího větru. Je možné létat i s převodovkou. Pro čtyřstovku postačí regulátor do 10 A. Vrtule pro Speed 400 používám GWS 8/4,3. Spotřeba na zemi je 4,2 A. Model je osazen mikroservy, táhla ke kormidlům jsou z lanovodů. Baterie jsou na prototypu upevněny na balzové destičce suchým zipem.
Hmotnost prototypu vyšla 320 g, s dvoučlánkem Lipol má 375 g, se sedmičlánkem 500 mAh 460 g.