Toto je česká verze eshopu. Pokud objednáváte s doručením na Slovensko, prosím využijte slovenskou verzi (sk.eshop.rcrevue.cz - kliknutím na slovenskou vlajku)
v košíku není žádný produkt
260,00 Kč
Polomaketa stíhacího letounu poháněná elektromotorem, rozpětí 1000 mm, konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 1000 mm |
Délka | 790 mm |
Plocha | 20,47 dm2 |
Hmotnost | 550 g |
Motor | Speed 400 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
V roce 1941 navrhl Sydney Camm, šéfkonstruktér firmy Hawker, nový letoun Tempest. Šlo vlatně o modernizaci předchozího letounu Typhoon. Modernizace spočívala hlavně v uplatnění zcela nových pololaminárních profilů na křídle. To společně s dalšími úpravami slibovalo vzrůst výkonů. Camm chtěl také uplatnit v Tempestech všechny typy vhodných motorů, které byly v té době k dispozici. Tak vznikly různé verze, od Mk I až po Mk VI. Jako první se dostal do vzduchu 2. září 1942 Tempest Mk V s motorem Sabre HB o výkonu 1626 kW osazeným čtyřlistou vrtulí Bristol.
Celokovový letoun měl dvounosníkové křídlo s třetím pomocným nosníkem. Trup svařený z ocelových trubek byl potažen duralovými panely. Kapkovitý překryt kabiny se odsunoval dozadu. Výzbroj Mk V představovaly čtyři kanony Hispano Mk V ráže 20 mm v křídle. Závěsníky pod křídlem mohly nést dvě pumy po 455 kg nebo osm raketových střel po 27,2 kg. První velkou bojovou akcí Tempestů bylo ničení německých střel V1 vypalovaných na Londýn.
Technické údaje: Rozpětí 12,50 m, délka 10,26 m, výška 4,90 m, plocha křídla 28,06 m2; prázdná hmotnost 4082 kg, s plným zatížením 6142 kg; rychlost u země 627 km/h, ve výšce 5640 m 686 km/h, ekonomická 335 km/h; stoupavost 24 m/s; dostup 11 125 m; dolet 1191 km, s přídavnými nádržemi 2070 km.
Model jsem nakreslil na požadavek mladších klubových kolegů, kteří se zhlédli ve stíhačkách 2. světové války. Při pečlivém výběru vhodného materiálu je hmotnost kostry 190 g, přestože je trup potažen balzou 1,5 a lepen jako balzová skořepina. Ovládané prvky jsou směrovka, výškovka, křidélka a motor. Prototyp modelu, postavený Ondrou Konvičkou z LMK Frenštát pod Radhoštěm, je osazen motorem Speed 400/7,2 V s přímým náhonem, vrtulí Graupner 6/3, regulátorem JES 012, přijímačem Rex 4, čtyřmi servy HS-55 a sedmičlánkem NiCd 500 mAh; jeho letová hmotnost činí 550 g. Ti, kteří postaví model těžší, mohou použít motor Speed 480.
Křídlo v celku je stavěno běžným způsobem ze žeber a podélníků. K trupu se připevňuje bambusovými kolíky a šroubem M4. Odtoková lišta je lamelována ve špendlíkové šabloně a později sbroušena do klínovitého profilu. Koncové části jsou ke středu přilepeny prostřednictvím balzových a překližkových spojek
Trup je stavěn způsobem obvyklým při stavbě maket na gumu 1:20, tedy z půlpřepážek a tvarových podélníků. Nejprve se postaví jedna polovina trupu, a to včetně potahu plaňkovaného z balzových lišt, a poté se k ní dolepí druhá. Překryt kabiny je vylisován z Durocelu, případně PET láhve v modelářském tisku již popsaným způsobem.
Ocasní plochy jsou slepeny z balzových lišt. Koncové oblouky jsou lamelovány ve špendlíkové šabloně.
Křídlo a ocasní plochy jsou potaženy Vliesem, trup je polepen tenkým Modelspanem. Zbarvení je nastříkáno nitroemaily nebo lihovými barvami Agama, kokardy a označení jsou ze samolepicí fólie.
Nohy hlavního podvozku i ostruha jsou ohnuty z ocelového drátu o průměru 2. Mechová kola hlavního podvozku mají průměr 60, ostruhové kolo průměr 25.
Kormidla a křidélka jsou upevněny závěsy z Vliesu nebo izolepy. Táhla ke kormidlům zhotovíme z balzové lišty 4x4 zakončené hliníkovými dráty a mikrovidličkami. Přijímač a baterie jsou připevněny suchým zipem. Baterií model vyvážíme.